Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2015

Nissan NP300 Navara
-
med dobbeltkabine
Testbil: 2,3 diesel, mid grade, venstrestyret.
4-dørs dobbeltkabine 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

79

78

78

68

76

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fire stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som en  fartbegrænser mens AEB Inter-Urban - højhastigheds nødbremse var monteret ekstraudstyr.
En bil som Navara vil typisk være en varebil i Danmark, og så er der alligevel ikke noget femstjernet fradrag i registreringsudgiften
.
 

 
Nissan Navara blev for en del år siden Euro NCAP-testet med skrækkelige resultater til følge.
Derfor er det dejligt at se den store pick-up med et mere fornuftigt resultat, selv om kraftpåvirkningen på førerens bryst kun udløser et mådeligt resultat.
Når den to tons tunge bil rammer crashtestbarrieren påvirkes brystet kraftigt af sikkerhedsselen og måske skal airbaggen være ekstra hårdt oppustet.
Ganske overraskende leverer Navara en særdeles god fodgængertest, hvor man ellers kunne forledes til at tro, at en nærkontakt med den voldsomme front ville betyde den visse død.
 


Voksentest:

Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser under den traditionelle 64 km/t frontale offset test god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Nissan viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner. Mærkeligt nok giver Euro NCAP ingen forklaring på den dårlige karakter for førerens bryst i begge testtyper. Der er for stor kraftpåvirkning for førerens vedkommende og endnu værre for bagsædepassageren.
I sidetesten, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t, scorede Navara maksimum point og det samme var tæt på at ske i pæletesten, hvor bilen kastes sidelæns mod en stålpæl med 32 km/t. Det blev dog kun til en pæn, gul markering.
De forreste sæder og hovedstøtter viste sig at give en perfekt beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, mens en geometrisk vurdering af bagsæderne viste et nul-point resultat og rød markering. Navara NP 300 har ifølge testrapporten et valgfrit AEB City nødbremsesystem som ekstraudstyr, men ser man på oplysningerne på Euro NCAPs hjemmeside, er AEB City ikke en mulighed.
Under alle omstændigheder blev funktionen ikke medregnet i testen.


Barnetesten
Børnene sad i  henholdsvis en bagudvendt babystol og en fremadvendt stol til lidt større børn. Navara scorede maksimum point for sin beskyttelse af den 1,5- årige og tæt på maksimum af den 3-årige testdukke.

I sidekollisionen sad begge ”børn” godt beskyttet indenfor stolenes rammer.
De fleste af de autostole, som Navara var konstrueret til at kunne anvende, kunne installeres korrekt. Dog fungerede den øverste fastgørelsesstrop på en gruppe 1 Universal ISOFIX stol ikke optimalt, og der var ikke er tilstrækkelig plads til støttebenet på en gruppe 0 + / 1 semi-universal autostol.
Frontairbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade brugen af en bagudvendt autostol og føreren af bilen ser klart status for til- eller frakobling.

Fodgængertesten:
Såvel kofangeren som overgangen mellem den lodrette del af fronten og den vandrette, tog pænt imod en fodgænger og det gav maksimum point på dette område.
Som noget ret usædvanligt viste fronthjelmen gode resultater på stort set alle målepunkter.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er lovpligtigt standard udstyr sammen med et selehuskersystem ved for- og bagsæder. Et manuelt betjent fartbegrænsersystem er standardudstyr. Derimod er AEB Inter-Urban højhastigheds nødbremsesystem ekstraudstyr, men det blev medregnet, idet fabrikken anslår at de fleste biler vil blive leveret med det. Vognbaneassistent er ikke muligt udstyr på NP300 Navara.
 


Frontaltest med 50 km/t direkte mod en betonklods.go samme test med 64 km/t og 40% af fronten mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 


Det gik slemt ud over fronten (billedet herover), og personskaderne var da også værre end vi normalt  ser det. Navara er en meget tung bil og derfor nødvendigvis temmelig stiv i konstruktionen, hvilket viser sig på påvirkningen af personerne i bilen
 



Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med ca. 32 km/t, blev klaret acceptabelt.
 


I pæletesten var resultatet ikke langt fra det optimale, selv om det ser dramatisk ud

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Nissan NP300 Navara, 2,3 diesel, mid grade, venstrestyret.
4-dørs dobbeltkabine pick-up 2015

Vægt: 2.045 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej (ekstra)
AEB Inter-Urban ja (ekstra)
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent nej


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

6,369  

6,489

8,000

7,781

1,576

0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk