Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2015

Opel Astra
- god, men ikke perfekt.

Testbil: 1,4 "Enjoy", venstrestyret.
5-dørs hatchback  2015,
Vægt: 1.240 kg.

 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

86

84

83

75

83

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som fartbegrænser og AEB Inter-Urban - altså højhastigheds nødbremse samt Vognbaneassistent.
Det er op til den danske importør om Astra skal være femstjernet i alle udstyrsvarianter.
.
 

 
Opel Astra,  der netop er blevet kåret til "Årets Bil i Danmark 2016", lever heldigvis helt op til motorjournalisternes forventninger. Samtlige frontaltests gav pæne resultater og selv den vanskelige pæletest blev klaret til toppoint. Selv den vanskelige pæletest blev klaret til toppoint, dog med en anmærkning for bagdøren i den ramte side, der åbnede sig. Det må den ikke, og Opel undersøger.
De fem stjerner fra Euro NCAP kan nemt vise sig ikke at gælde for alle kommende danske Astra'er. AEB Inter-Urban højhastighedsbremse og fartbegrænser samt Vognbaneassistent er muligt ekstraudstyr ab fabrik og det vil derfor være den danske importør, som vælger, hvor mange af de tilbudte modelversioner, der skal kunne smykke sig med fem stjerner i Danmark.
Det danske fradrag i registreringsafgiften for fem stjerner vil være et fint tilskud til mere sikre biler.


Voksentest:
Kabinen på Astra forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Opel viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere effekt, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
Også i den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere viste brystbeskyttelsen sig at være acceptabel.
I sidetesten, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t såvel som i pæletesten, der foregår med ca. 30 km/t, scorede Astra maksimum point. Et fint resultat, der dog blev skæmmet af, at bagdøren i den ramte side åbnede sig. Det undersøger Opel nu årsagen til.
De forreste sæder og hovedstøtter viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, og det samme gjorde den geometriske vurdering af bagsædet og dets hovedstøtter.
Den Astra, der blev testet, havde et AEB City nødbremsesystem , der fungerer ved de lave, by-hastigheder, hvor mange piskesmældsskader opstår. Men da systemet ikke er standardudstyr indgår AEB City ikke i vurderingen.

Barnetesten
Astra scorede fuld point for sin beskyttelse af den 1,5 år dummy. Resultatet for  de 3 årige-dummy, der sad i en fremadvendt stol, var knap så godt.
Frontairbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Føreren får klare oplysninger vedrørende status for airbaggen, og systemet blev belønnet. Alle de typer autostole som Astra er beregnet til, kunne installeres korrekt i bilen.

Fodgængertesten:
Det er sjældent at se så fint et resultat i fodgængertesten, som det Opel Astra byder på.
Fronten er fodgængervenlig i fuld bredde både i kofangerhøjde og på det vanskelige punkt, hvor den næsten lodrette front bliver til den flade motorhjelm.
Resultatet er kun dårligt på det sted, hvor alle andre biler også må melde pas: Området omkring vinduessøjlerne tager meget uvenligt i mod en påkørt person.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er lovpligtigt standard udstyr sammen med et selehuskersystem ved for- og bagsæder.
AEB Inter-Urban nødbremsesystem til brug ved højere hastigheder, er en mulighed, som forventes at blive almindeligt solgt, så det blev inkluderet i vurderingen og funktionen blev godkendt. En førerbetjent hastighedsbegrænser og en vognbaneassistent er også muligheder, der indgik i vurderingen.
Vær opmærksom på, at din nye Astra kun er femstjernet i Danmark, hvis den har monteret alt det medtestede udstyr.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 


Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, blev klaret optimalt

 




Sidetesten, hvor bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, (billedet til venstre) klarede Astra ligeledes perfekt
. De ægte gardinairbags rækker i kabinens længde.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Opel Astra 1,4 "Enjoy", venstrestyret.
5-dørs hatchback  2015

Vægt: 1.240 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag ja ja nej
Isofixbeslag - ja ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej (kan tilkøbes)
AEB Inter-Urban ja (ekstraudstyr)
Fartbegrænser system ja (ekstraudstyr)
Vognbaneassistent ja (ekstraudstyr)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,392  

7,451

7,500

8,000

1,514

1,000

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk