Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2015

Renault Mégane
-
endelig femstjernet
Testbil: 1,5dCi, venstrestyret.
5-dørs hatchback 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

88

87

71

71

81

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som en avancveret fartbegrænser men ikke AEB Inter-Urban - højhastigheds nødbremse.
Det er op til den danske importør om Talisman skal være femstjernet i alle udstyrsvarianter.
.
 

 
Renault  Mégane har haft lidt turbolente forhold i Euro NCAP testen. Juni 2014 måtte den nøjes med tre stjerner, fordi advarselsteksterne for selehuskere ved bagsædet ikke var oversat til de lokale sprog.
Det forhold blev så ændret i november 2014, og det gav fremadrettet en ekstra stjerne. Pæletesten var dog ikke for god og piskesmældtesten direkte dårlig, så der var basis for forbedringer. AEB Inter-Urban nødbremse var ikke med i testen i 2014 og fartbegrænseren var en simpel udgave.
Nu, i december 2015, viser Renault, at de mener det alvorligt med Mégane og den viser  rigtig fine testresultater hele vejen igennem. Nødbremsen er dog stadig ekstraudstyr, som der nu kompenseres for i form af et avanceret, kamerabaseret fartbegrænserudstyr.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Renault viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
Også resultatet for den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere og med velvoksne dukker i forsæderne, var rigtig godt.
I sidetesten
, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t såvel som i pæletesten, der foregår med 30 km/t, scorede Mégane maksimum point.  Pæletesten, der også foregår fra siden, blev ikke til topkarakter uden at resultatet var direkte dårligt.
De forreste sæder og hovedstøtter demonstrerede god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, ligesom en geometrisk vurdering af bagsæderne viste gode egenskaber.
AEB City til lave hastigheder fås ikke, mens AEB Inter-Urban til højere hastigheder på landevej/motorvej, er muligt ekstraudstyr, men da det ikke ventes at blive solgt i et tilstrækkeligt stort antal, blev det ikke testet og vil derfor ikke kunne blive pointgivende..
Dette blokerer dog ikke for en femstjernet karakter, idet Renault henter de nødvendige point hjem med et avanceret fartbegrænserudstyr, så der opnås tilstrækkelige point.


Barnetesten
Mégane scorede fuld point for sin beskyttelse af såvel den 1,5-årige dummy og den 3-årige. Begge sad i bagudvendte autostole. I sidetesten blev begge dukker holdt fint på plads inden for stolens rammer, hvilket minimerer risiko for kontakt med hårde dele af kabinen. Airbaggen foran forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade et bagudvendt barnesæde. Klare oplysninger gives til føreren om status for airbaggen, og systemet blev positivt omtalt. Alle typer autostole, som er beregnet til Mégane, kunne monteres sikkert og nemt.

Fodgængertesten:
Kofangeren scorede maksimum point for sin beskyttelse af en påkørt fodgængers ben med gode resultater på alle testpunkter. Mégane giver også god beskyttelse af en ramt fodgængers bækkenparti. Dårlige resultater registreres kun på forrudens hjørnestolper, hvilket er ganske normalt.

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol er lovpligtigt standard udstyr på Talisman, og der er selehuskere for og bag. Automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban) er en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i tilstrækkeligt antal til at kvalificere sig til vurdering af Euro NCAP. Det betyder ikke tab af den femte stjerne, idet fartbegrænsersystemet kompenserer for de manglende point, selv om det kun er ekstraudstyr.
Systemet kombinerer data fra et digitalt kort med oplysninger fra et onboard kamera til aflæsning bestemmelse af hastighedsskilte. Disse oplysninger gives til føreren, der kan vælge at lade systemet begrænse bilens hastighed efter behov. En vognbaneassistent er også tilgængelig som en mulighed på Talisman, og det ventes at køberne som regel vil tilvælge den.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 
Det gik slemt ud over fronten (billedet til højre), men fører og forsædepassager slap stort set uskadt.


 



Den nye lige-på-og-hårdt frontaltest med 50 km/t og små kvindedukker henholdsvis på førersædet og i bagsædet, gav et godt resultat.

Sidetesten, hvor bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede Mégane perfekt.
Billedet viser også den ægte gardinairbag i fri udfoldelse, i hele kabinens længde


 

Billedet til venstre:
Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, blev klaret pænt, men ikke perfekt, ikke langt over skillelinien mellem gul og orange markering for brystpartiets vedkommende.

 

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Renault 1,5dCi, venstrestyret.
5-dørs hatchback 2015

Vægt: 1.318 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej (ekstra)
Fartbegrænser system ja (ekstra)
Vognbaneassistent ja (ekstra)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,845  

7,959

8,000

7,432

1,544

1,000

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk