Testfase: 2. december 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-12-2015

Renault Talisman
-
kun pæletesten svigtede
Testbil: 1,5dCi, venstrestyret.
4-dørs sedan 2015
 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

86

84

68

76

80

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%



De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende standardudstyr som en avancveret fartbegrænser men ikke AEB Inter-Urban - højhastigheds nødbremse.
Det er op til den danske importør om Talisman skal være femstjernet i alle udstyrsvarianter.
.
 

Renault Talisman klarer  sig godt gennem testen, dog med en kun mådelig karakter i pæletesten. Men karaktererne i de fire testblokke når i alle tilfælde op over minimumsgrænserne for fem stjerner.
Det sker uden en standardmonteret AEB nødbremse til høje hastigheder, idet Renault kender tricket med at hente de nødvendige point hjem i form af en avanceret fartbegrænser. I alle de udførte frontal kollisionstest, gjorde Talisman god figur.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Testdukkerne viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Renault viste, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser og i forskellige positioner.
I fuld bredde testen med 50 km/t mod en fast barriere, viste beskyttelsen af alle kropsområder at være god for såvel føreren som bagsædepassageren – der i begge tilfælde forestiller en lille kvinde.
Også resultatet for den sædvanlige 64 km/t test med 40% af fronten mod en eftergivelig barriere og med velvoksne dukker i forsæderne, var rigtig godt.
I sidetesten, hvor bilen ”påkøres med 50 km/t såvel som i pæletesten, der foregår med 32 km/t, viste især pæletesten et utilfredsstillende resultat for brystregionen.
Både de forreste sæder og hovedstøtter og de bageste viste, at man kan forvente god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra.
AEB City nødbremse til lave hastigheder fås ikke, mens AEB Inter-Urban til højere hastigheder på landevej/motorvej, var monteret som muligt ekstraudstyr. Uden dette system monteret vil Talisman ikke være femstjernet.


Barnetesten
”Børnene” sad henholdsvis i en bagudvendt autostol og i en fremadvendt.  Det 1,5 år gamle ”barn” i den bagudvendte stole klarede sig bedst. Det 3-årige ”barn” kun rimeligt.
Frontairbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Føreren får klare oplysninger vedrørende status for airbaggen, og systemet blev belønnet. Alle de typer autostole som Talisman er beregnet til kunne installeres korrekt i bilen

Fodgængertesten:
Kofangeren scorede maksimum point for sin beskyttelse af fodgængeres ben, med gode resultater på alle testpunkter. Beskyttelse af bækkenpartiet var blandet, med nogle områder med gode resultater, mens andre steder var dårligere. De oplysninger, som testudstyret målte på motorhjelmen var overvejende gode eller i det mindste, acceptable. Dårlige områder registreredes kun i form af de stive forrudestolper

Sikkerhedsudstyr:
Elektronisk stabilitetskontrol er lovpligtigt standard udstyr på Talisman, og der er selehuskere for og bag. Automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban) er en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i tilstrækkeligt antal til at kvalificere sig til vurdering af Euro NCAP. Det betyder ikke tab af den femte stjerne, idet fartbegrænsersystemet til gengæld modtager de mulige 3,0 point selv om det på testbilen kun var ekstraudstyr.
Systemet kombinerer data fra et digitalt kort med oplysninger fra et onboard kamera til aflæsning bestemmelse af hastighedsskilte. Disse oplysninger gives til føreren, der kan vælge at lade systemet begrænse bilens hastighed efter behov. En vognbaneassistent er også tilgængelig som en mulighed på Talisman, og det ventes at køberne som regel vil tilvælge den.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 
Det gik slemt ud over fronten (billedet til højre), men fører og forsædepassager slap stort set uskadt.


 



Resultatet i den svære pæletest, hvor bilen kastes
 sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, blev klaret optimalt
 


Sidetesten, hvor bilen rammes med 50 km/t af en
rullende barriere på 1,5 meters bredde, klarede Talisman perfekt
. Billedet viser også den ægte gardinairbag i fri udfoldelse, i hele kabinens længde

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Renault Talisman 1,5dCi, venstrestyret.
4-dørs sedan 2015

Vægt: 1.446 kg.

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej (ekstra)
Fartbegrænser system ja (ekstra)
Vognbaneassistent ja (ekstra)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,657  

7,825

7,728

7,143

1,596

1,0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 

Klik på billedet

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk