Testfase: 25. februar 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 25-02-2015

Audi TT
- Testbil: 2.0 TFSI Sport
  

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

81

68

82

64

80

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




 

Audi TT er den første bil, der er blevet udsat for Euro NCAPs nyeste påfund: En lige-på-og-hårdt frontaltest i fuld bredde, men med kun 50 km/t, hvor den hidtidige frontaltest har været udført med 64 km/t - men kun med 40% af bilens front til at optage kollisionskræfterne.
Mærkværdigvis er det første gang Audi TT underkastes Euro NCAP-testen, men efter stor utilfredshed med den manglende test fra britisk side,blev den nu gennemført.

Lige-på-og-hårdt-testen er den oprindelige, officielle  testform fra USA. De amerikanske forsikringsselskaber fandt dog denne test for svag og urealistisk, idet de fleste kollisioner sker med kun en del af fronten. De skabte derfor en ny test, hvor bilerne påkører en kubeformet, deformerbar barriere med kun 40% af fronten, kaldet en "off-set test".
Deres nyeste test gør livet endnu sværere for bilfabrikanterne, idet nu kun 20% af bilens front skal optage kollisionskræfterne.

Euro NCAP er nu gået den anden vej og indfører den gamle fuld-bredde test som supplement til den indtil nu gældende 40% test. Nyt er, at der anvendes en ny kun 1,50 m høj kvindedukke for at imødekomme kritikken af den hidtidige brug af høje mandedukker.
Fra og med 2015 opdeles frontaltesten i to halvdele, der hver maksimalt kan opnå 8,0 point, altså totalt det samme som de hidtidige 16,0 point.
Den gamle del af frontaltesten vil være bagud sammenlignelig, men det totale pointtal for voksentesten skabes så nu under nye forudsætninger.
Nyt i den nye fuld-bredde test er desuden, at der også måles på bagsædepassagerer, igen de samme 1,50 høje kvindedukker. Det skete også i Audi TT's tilfælde selv om  bilen ikke skønnes egnet til højere personer end 1,45 cm i bagsædet. Altså reelt kun et barnesæde.
 


VW

Passagerkabinen forblev stabil i offset testen. Dummy aflæsninger viser en god beskyttelse af knæ og lårben for fører og forsædepassager. Audi viste, at et tilsvarende beskyttelsesniveau ville ydes til personer i forskellige størrelser, også folk, der måtte sidde i andre positioner end testdukkernes.

Den nye fuld-bredde frontaltest med små kvindedukker på forsæderne, viste gode resultater for fuld-bredde frontal kollision (nyt for 2015), beskyttelse af lille hun i førersædet var godt for alle kroppens områder undtagen forsædepassagerens bryst.
Selv Audi ikke anbefale brugen af ​​bagsædet for personer højere end 1,45 m af sikkerhedsmæssige årsager, brugte Euro NCAP den nye 1.50 m kvindeummy i bagsædet.
Den højrestyrede testbil var indkøbt i England og var udstyret med seleforstrammere også i bagsædet, selv om dette ikke er standardudstyr overalt i Europa. Under testen ramte ​​dukken bagsiden af ​​forreste passagersæde, men de målte skadeværdierne var lave og beskyttelse blev vurderet som god. I sidetesten scorede Audi TT maksimum point, med god beskyttelse af alle dele af kroppen. Selv den krævende pæletest  klarede Audi TT perfekt.
Euro NCAP har testet den variant, der i øjeblikket er tilgængelig i Storbritannie. Den er udstyret med ikke-standard Alcantara sæder. Disse forsæderne gav god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra, men den geometriske vurdering som foretages af bagsædet i offset-testen afslørede dårlig beskyttelse mod piskesmældslæsioner. Audi TT har ikke AEB City nødbremse til brug ved lave hastigheder.


Barnesikkerheden ville alene have kostet Audi TT en femte stjerne. Der er ikke tilstrækkelig plads på bagsædet til at bruge Audis anbefalede autostole, Audi G1, når forsæderne er indstillet til en normal voksen person.Begge barnedukker sad godt beskyttet i bagudvendte stole. Passagerairbaggen kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Bilens bagsæde egner sig ikke til flere end to af de faste ni teststole. Godkendte stole blev Maxi Cosi Cabriofix (sele) og Römer Duo Plus (Isofix)

 

Fodgængertesten blev klaret i fin stil. Audi TT har en "aktiv" motorhjelm. Sensorer registrerer, når en fodgænger bliver ramt, og aktuatorer løfter motorhjelmen for at skabe mere plads mellem den og de hårde strukturer nedenunder. Audi viste, at systemet fungerede for en bred vifte af hastigheder og for mange fodgængerer staturer, så bilen blev testet med motorhjelmen i hævet position.

Sikkerhedsudstyret omfatter ikke så underligt den lovpligtige ECE stabilitetskontrol som standardudstyr sammen med en selehuskere ved alle sæderne. Justerbar fartbegrænser er ekstraudstyr, men forventes monteret i så stort antal biler, at den indgår i testens vurderinger. Men ikke i Danmark, hvor Trafikstyrelsen kræver, at det udstyr bilerne er testet med skal være monteret på de enkelte, nyregistrerede biler for at tælle med ved fastsættelsen af antal stjerner.
Vognbaneassistent er på samme måde ekstraudstyr. Mærkværdigvis kan Audi ikke tilbyde AEB Inter-Urban nødbremse til brug ved højere hastigheder.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Det ser ud til, at den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Audi TT 2.0 TFSI Sport, 3-dørs roadster
Vægt: 1.230 kg. Højrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ekstra
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej nej nej
Side hovedairbag ja ja nej
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra ja
Integreret autostol - nej ekstra
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ekstra
(monteret)
Vognbaneassistent ekstra
(monteret)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

6,897  

8,000

8,000

8,000

1,160

0,0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

   

Maks.
6,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

 

 


VIDEO 
- klik på billedet herunder






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk