Kommentarer til Testfase: 25 febr.2015: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 25-02-2015

 Renault Trafic
 Opel Vivaro
(Van-baseret minibus)
- en stjerne bedre end i 2012  

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

52

91

53

57

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100






Renault Trafic og dermed også Opel Vivaro, er som i 2012 testet i busudgaven til persontransport. Men testen omfatter også varebiludgaverne og i tilfælde af at disse har et lavere sikkerhedsudstyr påvirker det vurderingen.

Vi skal nok komme til at se udsagn som "testet efter de nye, skrappe 2015-regler" ligesom Audi TT, der offentliggøres samtidig. Men sådan er det ikke.
Biltypen testes i en særlig "tung-bil-test", der blev indført for at give bilfabrikanterne mulig for at tilpasse deres biler på sikkerhedsområdet, således at i løbet af 2014 kunne måle sig med personbilerne på trods af deres større vægt og for fodgængere en farlig front. Ellers ville bilfabrikanterne kunne fristes til at styrke de tunge bilers front til stor skade for den såkaldte kompabilitet.

Euro NCAP gør ikke særlig opmærksom på de specielle testforhold for disse biler, men de optræder i en gruppe for sig "business vans".
Hvor Euro NCAPs kollisionshastighed i offsettesten ellers er 64 km/t udføres testen af de tunge biler med kun 50 km/t.
I den ledsagende video fra Euro NCAP skiltes med 64 km/t, men det
er en fejl.
De store biler får også "rabat" på sværhedsgraden i fodgængertesten, hvor f. eks. hjørnerne på fronten ikke indgået i bedømmelsen på denne bilkategori, ligesom der gives rabat i sikkerhedsboksen.
Bilen får 1 point for selehusker ved førersædet. I den normale personbiltest ville karakteren være nul, hvis bilen ikke har selehusker ved begge forsæder.


Videoen siger 64 km/t, men 50 km/t er det rigtige

Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af et stabilt karrosseri.
Der er frontairbag som standard også til forsædepassageren på modeller skabt til persontransport, altså ikke varebiludgaverne, hvor passagerairbag er ekstraudstyr.
Forsædepassageren har større risiko for brystskader end føreren.
Beskyttelsen i sidetesten var god, andet havde da også været for dårligt for den høje bil.

Pæletesten blev slet ikke foretaget, idet det kun sker på biler med en eller anden form for hovedbeskyttende airbags. Testdukken vil formentlig ikke "overleve" pæletesten, der er meget voldsom, uden airbag mellem hoved og den indtrængende stålpæl.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, blev slet ikke gennemført. Resultatet stammer udelukkende fra en geometrisk vurdering. Resultatet var ikke opløftende og som ved forrige test i 2012 viste opmålingerne, at et regulært testprogram ville være spild af tid og penge.

Barnesikkerheden, som selvfølgelig kun er relevant i forbindelse med busudgaven, bliver vurderet særdeles højt. Testbilen havde ikke passagerairbag, men i de tilfælde hvor en sådan er monteret, kan den deaktiveres for at tillade en bagudvendte autostol placeret i passagersædet.
Oplysningerne om aktiv/ikke aktiv blev vurderet som gode og talt med i pointberegningen.

Fodgængersikkerheden  var ikke god i den hidtidige model. I den nye udgave klarer den sig til et firestjernet resultat. Men det hjælper så ikke, når Voksenboksen og totalscoren begge kun kan klare et trestjernet resultat.

Den aktive sikkerhed  byder på det nu lovpligtige ESC stabilitetssystem, der nu er lovpligtig for nykonstruerede bile. ESC var tidligere en tilkøbsmulighed. Selehusker er kun standard ved førersædet. Man skulle ellers mene, at det ville være relevant, at føreren kunne advares om, hvis en eller flere af bilens op til otte passagerer skulle have glemt selen. Selv ved føreren jo nok, om selen er spændt. En fartbegrænser er standard på bustypen, men ikke på varebiludgaverne. Den indgår derfor ikke i beregningerne.


 

Renault Trafic cdCI 115 Combi
Van-baseret 8/9 sædet minibus
Venstrestyret

Egenvægt: 2.215 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC standard: ja
Frontairbag i førersiden
Passagerairbag: Ekstraudstyr.
Hovedbeskyttende sideairbags (ikke gardinairbag) ekstraudstyr foran.
Sideairbags foran (kroppen): Ekstraudstyr
Seleforstrammere ved førersæde, ekstraudstyr i passagersiden.
Selekraftbegrænsere ved forsæder.
1 selehusker (førerpladsen)
 Fartbegrænser: Muligt ekstraudstyr
Isofix: Ved evt. bagsæde
Aktiv fronthjelm: ja
AEB Inter-Urban: nej
Fartbegrænsersystem: ekstraudstyr
Vognbaneassistent: ikke mulig

 




 

Tv. Renault Trafic, øverst og  Opel Vivaro:
Forskellige navne, men  teknisk set ens og derfor optræder de sammen i denne test.

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk