Testfase: 24. juni 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 24-06-2015

Hyundai i20
 
Testbil: 1,2 GLS, 5-d hatchback
4 - 5 stjerner afhængig af sikkerhedsudstyr.

 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

85

73

79

64

77

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De fire stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som fartbegrænser og Vognbaneassistent. Optræder dette udstyr ikke på en dansk registreret bil - og det gør det kun  i "Trend" og "Premium" versionerne, bliver bilen kun 3-stjernet, hvilket dog ikke får økonomiske konsekvenser, da det kun er fem stjerner, der medfører afgiftslettelse..


 

Selv om Hyundai i20 her i 2015 kun opnår fire stjerner, markerer den sig med en god kollisionssikkerhed. Tabet af en femte stjerne skyldes dels, at modellen ikke leveres med det nyeste sikkerhedsudstyr som f. eks. automatisk nødbremse. Og dels var den alligevel dumpet i testen af barnesikkerhed, hvor karakteren kun blev 73%, hvor grænseværdien er 75%.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Der blev målt god beskyttelse af knæ og lårben af ​​fører og forsædepassager. Hyundai viste, at et tilsvarende beskyttelsesniveau også vil  gælde dem måtte sidde i andre positioner end testdukkrne lige gjorde.

 Fuld-bredde-testen mod en stenhård barriere,
klarede Hyundai i 20 sig også fint, hvilket bedst ses af grafikkerne med de farvede figurer.

Også side- og pæletest blev klaret fint,
men i begge prøver blev airbag- gardinet fanget af en del af den indvendige trim så airbaggen ikke foldede sig ikke fuldt ud som det var efter hensigten. Dette blev straffet med gul markering af førerens hoved. En meget mild straf. Hyundai undersøger årsagen til den utilsigtede airbag- adfærd.

Piskesmældtesten viste god beskyttelse ved forsæderne. Hovedstøtterne ved bagsædet vurderes kun ved geometriske målinger, og resultatet var dårligere end ved forsæderne.

Barnetesten, der er et led i den frontale offset test,
havde den 1½ år dummy siddende i en bagudvendt autostol. Hovedbeskyttelsen var kun jævn, mens resten af kroppen var bedre beskyttet. Den 3 årige dummy, sad i en fremadvendt autostol ikke var overdrevne, men høj påvirkning af halsen resulterede i en kun tilstrækkelig samlet karakter for beskyttelsen af ​​denne aldersgruppe.
 I sidekollision blev begge dummies holdt pænt indenfor den beskyttende autostol, hvilket minimerer risikoen for hoved kontakt med karosseriet. Passager-airbaggen kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol i forsædet. Der er en klar markering vedrørende status for airbaggen. Alle af de autostole, som bilen er designet til kunne installeres nemt og sikkert.

Fodgængertesten
blev klaret usædvanlig pænt. Kun det sædvanlige problem med de hårde hjørnestolper ved frontruden, trak lidt ned.  I

Sikkerhedsudstyret på i20
er kun fire stjerner værd på de to højeste udstyrsversioner i Danmark. En manuel justerbar fartbegrænser og ligesom Vognbaneassistent muligt ekstraudstyr. Det var monteret på tstbilen og blev regnet med i vurderingerne, idet fabrikken forventer, at det vil blive monteret på de fleste solgte biler. Men i Danmark skal biler uden blot et af disse stykker udstyr markeres med tre stjerner hos forhandleren.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod deformerbar barriere
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod mur






Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t
Det ses tydeligt, at Hyundai i20 har ægte gardinairbags i kabinens længde.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Hyundai i20 1,2 GLS
Vægt: 1.100 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag ja ja nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ekstra
(monteret)
Vognbaneassistent ekstra
(monteret)


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

7,681  

7,786

7,500

7,500

1,823

0,375

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos:Copyright  Euro NCAP
Grafik: Copyright Sikkerbil.dk

 

 

 


Se VIDEO 
KLIK på billedet






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk