Testfase: 24. juni 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 24-06-2015

Skoda Superb 2015
- Testbil: 2,0 TDI Ambition1,6 GL+ 5-d liftback
Fem stjerner med det rigtige udstyr.

 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

86

71

76

81

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-Urban højhastighed-nødbremse samt fartbegrænser.
 

Det er næsten utænkeligt, at den danske Skoda-importør vil vælge fartbegrænser og/eller automatisk højhastigheds-nødbremse (AEB Inter-Urban) fra på den nye Superb, når den kommer til Danmark til september. Med en femstjernet karakter, får importøren 3.600 kr. at gøre godt med som fradrag i registreringsafgiften. Desuden fortjener Superb fem stjerner, når man ser på det generelle sikkerhedsniveau.

(Copyright: Euro NCAP)


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Skoda demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af førerens brystkasse kun jævn, men bagsædepassagerens hals og bryst og andre af kroppens regioner var godt beskyttet. I sidetesten scorede Superb maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.

I den mere alvorlige side pæle test,
var beskyttelsen af brystet tilstrækkelig, symboiliseret med gul markering,  og for andre kritiske kropsregioner viste sikkerheden sig at være god. Tests viste god beskyttelse mod piskesmældsskader ved forsæderne, mens beskyttelsen ved bagsædet kun var jævn.

Superb scorede maksimum point i barnetesten
for sin beskyttelse af den 1½ år gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. I sidetesten sad begge børnedummier godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendent barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren leverer generelt  god beskyttelse til fodgængernes ben og bækkenområde.. Motorhjelmen tog overvejende pænt imod en uheldig fodgænger.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontro, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i højt nok antal til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk højhastigheds nødbremsesystem, forventes monteret på de fleste biler, der sælges, og systemets resultater ved hastigheder typiske for motorvejskørsel blev bedømt som gode.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Skoda Superb 2,0 TDI Ambition
Vægt: 1.472 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  ekstra nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja ekstra
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra
AEB Inter-Urban ekstra
(monteret)
Fartbegrænser system ekstra
(monteret)
Vognbaneassistent ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran

Piske-smæld
bag

7,741  

7,245

8,000

7,918

1,649

0,375

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
Klik på billedet






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk