Testfase: 4. november 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 22-05-2016

Honda Jazz
Testbil: 1.3 Comfort, venstrestyret.
Fra 3 til 5 stjerner afhængig af det af den danske importørs valgte udstyrsprogram.

 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

93

85

73

71

83

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende ekstraudstyr som en avanceret Fartbegrænser og Vognbaneassistent.
Optræder en del af det testede udstyr ikke på en bil, der registreres i Danmark, kan den enten blive tre eller firestjernet i det danske system og dermed miste nedslaget i registreringsafgift for femstjernede biler.
 

 
Honda Jazz klarede sig pænt igennem testen med overvejende grønne markeringer på grafikken.
De gule markeringer ligger pænt tæt på grønt, der betyder "perfekt". 93% ud af de 100 mulige er et fint resultat.
Barnetesten og fodgængertesten er ligeledes i den pæne ende af skalaen, mens Honda har, ligesom flere andre bilfabrikanter, fundet ud af, at de kan smyge sig uden om en højhastigheds-nødbremse, blot de monterer et kamerabaseret fartbegrænserudstyr.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Dummy aflæsninger viser god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og passager. Honda demonstrerede, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil gælde personer i forskellige størrelser og dem, der måtte sidde i andre stillinger. I den nye fuldbreddetest med 50 km/t mod en mur, var  beskyttelsen af føreren også god, bortset fra en beskeden kritik af brystregionens beskyttelse. Forholdet var det samme for bagsædepassageren, begge en mindre kvindefigur, der nu er indført for kvindernes skyld.
Jazz scorede maksimum point i såvel den almindelige sidetest som i den vanskeligere pæletest.
I piskesmældtesten ydede sæderne og de tilhørende hovedstøtter god beskyttelse, hvilket gav grøn markering på alle kroppens områder, også nakke og hals. Meget flot.
Automatisk nødbremse til bybrug, AEB City, er standard og fungerede godt. Den blev derfor talt med i piskesmældtesten og gav knap tre point ekstra til voksenkarakteren.


Barnetesten
Jazz viste god sikkerhed for børnene.
Den
mistede blot en brøkdel af et point for sin beskyttelse af det 1,5 årige ”barn” under i de dynamiske prøver.
Også den treårige barnedukke registrerede god sikkerhed.
Airbaggen ud for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Der gives klare oplysninger til føreren vedrørende status for airbaggen, og systemet blev præmieret.  Alle de autostole (barnestole), som Jazz er designet til kunne installeres korrekt i bilen, med undtagelse af gruppe I universalstolen, som ikke sad stabilt, når den var monteret i den bageste midterposition.

Fodgængertesten:
Forreste kofanger scorede maksimum point.
Jazz scorede maksimum point for kofangerens beskyttelse af fodgængernes ben. Beskyttelse af bækkenpartiet var mere blandet med gode og dårlige resultater. Hovedbeskyttelsen for en påkørt fodgænger varierede fra jævn til god, med, som sædvanlig, problemer omkring frontrudens hjørnestolper. Testhastigheden er 40 km/t, men det er altsammen simulerede tests med figurer - ikke dukker - der kastes mod bilen.

Sikkerhedsudstyr:
Jazz  har ikke højhastigheds nødbremse.
Alligevel kan den leve op til et femstjernet resultat, idet de nødvendige point kan opnås ved hjælp af et avanceret, kamerabaseret fartbegrænsersystem.
Den lovpligtige, elektroniske stabilitetskontrol (ESC) er selvfølgelig standard på Jazz sammen ligesom selehuskere ved for- og bagsæder. En vognbaneassistent og en fartbegrænser er begge udstyrsmuligheder. De forventes at monteret på så mange solgte biler, at de kvalificerer sig til at blive vurderet af Euro NCAP. Hvilket betyder, at den femstjernede karakter reelt ikke gælder alle biler. Det generer ikke Euro NCAP, men skal en dansk registreret bil gøre sig håb om at få fem sikkerhedsstjerner i Danmark og dermed nedslag i registreringsafgiften, skal den danske importør attestere tilstedeværelsen af udstyret i registreringsfasen.
Et selvstændig nødbremsesystem,AEB Inter-Urban, som opererer på motorvejen hastigheder er i øjeblikket ikke tilgængeligt. AEB City, som kun tæller med i voksentesten, kunne undgå eb påkørsel af en holdende bil op til 25 km/t.
Ved 30 km/t ramtes den holdende bil med ca. 16 km/t og ved 35 km/t med ca. 27 km/t.
Ikke specielt godt.


 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil. Jazz har gardinairbags i kabinens længde. De udløser også ved en frontalkollision af en vis styrke.
 

Sidekollisionstesten, hvor bilen med 50 km/ rammes af en bil med den fulde front, blev klaret til topkarakter.


Jazz har en AEB City automatisk nødbremse til brug under bykørsel.
Testen viste, at kører Jazz over 25 km/t undgår den ikke at ramme en holdende bil. Ved 35 km/ blev sammenstødshastigheden 27 km/t.

Den svære pæletest, hvor bilen kasted sidelæns mod en stålpæl med 32 km/, klarede Jazz med bravour.
Det gør kun få biler..

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Honda Jazz 1,3 Comfort.
5-dørs hatchback

Vægt: 1.100 kg. Venstrestyret supermini årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej nej
Gardinairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ja
AEB Inter-Urban nej, ikke mulig
Avanceret fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,256  

7,621

8,000

8,000

1,626

1,0

2,006

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
Klik på foto
(på vej)






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk