Testfase: 4. november 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 04-11-2015

VW Caddy
Testbil:  2,0 TDI "Comfortline", venstrestyret.
Personbiludgave af varebil.
Fra 3 til 5 stjerner afhængig af det af den danske importørs valgte udstyrsprogram.

 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed %

Samlet score
%

84

78

58

68

74

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for
*5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De fire stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med pointgivende ekstraudstyr som AEB Inter-Urban højhastighed nødbremse - men ikke med Vognbaneassistent.
Optræder en del af det testede udstyr ikke på en bil, der registreres i Danmark, kan den enten blive tre eller firestjernet i det danske system.
Caddy vil aldrig kunne blive femstjernet. Det blokerer en for dårlig fodgængertest for.
 

 
VW Caddy opnåede kun fire stjerner. Den fortjener heller ikke mere med de svage karakterer i frontaltesten. Gul brystmarkering i pæletesten er slet ikke dårligt i henhold til dagens standard.
Fodgængertesten er derimod halvdårlig og sikkerhedsudstyret kommer også under smertegrænsen på grund af, at der ikke er selehuskere ved bagsædet. Det er da også usædvanligt i dag.
Der er ingen garanti for, at de danske Caddy'er får det under testen monteret nødbremseudstyr amt fartbegrænser, idet dette udstyr ikke er standard ab fabrik. Check det inden køb.


 

Voksentest:
 

Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Dummy aflæsningerne viser god beskyttelse af førerens og forsædepassagerens knæ og lårben​​. VW dokumenterede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau også vil gælde for folk i andre størrelser og placeringer.
Man kan undre sig over, at testrapporten ikke nævner en lyd omkring det faktum, at kraftpåvirkningen på føreren i den almindelige frontaltest, kun har fået prædikatet "mådeligt" - orange markering.
I den nye fuldbredde barriere test, var beskyttelsen af føreren tilstrækkelig. Det var den ikke i 64 km/t off-set testen, hvor brystet blev noteret som på det jævne.
Derimod var resultatet perfekt i sidetesten, mens pæletesten medførte kritik på grund af for stor påvirkning af førerens bryst.
Under testen opstod en revne mellem skydedøren og B-søjlen, stolpen mellem for- og bagdør, hvilket gav et minus.
Forsæder og hovedstøtter viste god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagende-påkørsel. En geometrisk vurdering af bagsædernes sikkerhed viste, at passagererne også ville være godt beskyttet der. Automatisk nødbremsning med AEB City er tilgængelig som en mulighed på Caddy. Da det ikke er standard,  blev den ikke vurderet. Det gjorde derimod AEB Inter-Urban, der fungerer som nødbremse ved højere hastigheder.


Barnetesten
Caddy scorede maksimum point for sin beskyttelse af den11/2 år gamle dummy i de dynamiske tests. En dummy blev placeret i en bagudvendt autostol, monteret ved hjælp af den nye type iSize forankringer og et støtteben til gulvet. Hvor støttebenet hviler på et stuverum i gulvet, som i Caddy, anbefaler VW brug af en indsats for at fylde rummet og sikre en tilstrækkelig stærk støtte. Indsatsen blev anvendt i tidligere Euro NCAP tests.
I den frontale frontal offset test, var de fremadgående bevægelser af en 3 år dummy ikke for store, og bortset fra marginalt forhøjet nakkespændinger, forblev kræfterne på dukken velkontrolleret. Airbaggen ved forreste passagersæde kan deaktiveres for at tillade montering af en bagudvendt autostol. Klar information står til førerens rådighed når det drejer sig om at kontrollere om airbaggen er til- eller frakoblet.

Fodgængertesten:
Forreste kofanger ydede god beskyttelse, mens konstruktionen højere oppe hvor fronthjelmen bukker om, var så hård ved ”den påkørtes” bækkenparti, at der reelt ikke kan tales om beskyttelse. Som sædvanlig kniber det med beskyttelsen i hjørnerne omkring vinduesrammerne.

Sikkerhedsudstyr
Mærkeligt nok, er der  kun to selehuskere i Caddy. Ved for- og bagsæde, som Euro NCAP kræver, men ikke ved bagsæderne. Højhastigheds nødbremse er muligt ekstraudstyr, og da de fleste købere forventes at købe Caddy med en sådan som udstyr, blev den underkastet en test, som den klarede fint.
Sikkerhedsudstyrets pointtal og fodgængertesten alene, vil blokere for et femstjernet resultat.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Men den nye variant af frontaltesten, kører direkte mod en mur med 50 km/t og med hele fronten. der er en fører ved rattet og en  voksendukke i bagsædet


Caddy rammes her i siden med 50 km/t af en flad barriere på hjul.

Her har pæletestens stålstolpe ramt Caddy med 32 km/. Resultatet blev godt. Caddy har gardinairbags ud for de to forreste stolerækker, men ikke ud for nødsæderne helt bag i bilen.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

VW Caddy 2,0 TDI "Comfortline".
5-dørs hatchback,

Vægt: 1.483 kg. Venstrestyret lille MPV årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja nej
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra, men ikke monteret
AEB Inter-Urban monteret som ekstra
Fartbegrænser system monteret som ekstra
Vognbaneassistent nej, ikke mulig


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,196  

7,407

8,000

6,886

1,607

1,0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 







 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk