Testfase: 7. oktober 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 07-10-2015

Hyundai Tucson
Testbil: 1.7 diesel GLS 4x2, venstrestyret
Fra 3 til 5 stjerner afhængig af det af den danske importørs valgte udstyrsprogram.

 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

86

85

71

71

80

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som kamerabaseret fartbegrænser samt Vognbaneassistent, men ikke nødbremse..
 


Hyundai sikrede et femstjernet resultat til Tucson, dels ved hjælp af pæne karakterer i voksentesten, i barnetesten og i fodgængertesten. Og så endelig også i vurderingen af bilens sikkerhedsudstyr, hvor mangelen af automatisk nødbremse blev erstattet af en avanceret, kamerabaseret fartbegrænserfunktion samt Vognbaneassistent.
Skal de fem stjerner også gælde i Danmark, med stjernefradrag i registreringsafgiften til følge, skal de to nævnte systemer være til stede i hver eneste nyregistreret bil. Udstyret er nemlig ikke standard ab fabrik og kan derfor fravælges af den danske importør, så muligheden vil være tre, fire eller fem stjerner, alt efter hvad der måtte fravælges.
Testens resultat gælder altså kun for den specifikt testede udgave.


Voksentesten:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben hos både fører og forsædepassager i såvel 64 km/t testen og 50 km/t testen med en mindre kvindedukke bag rattet.
Hyundai demonstrerede, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer iforskellige størrelser og i forskellige positioner. Bedste resultat fik forsædepassageren. I 50 km/t testen findes ingen forsædepassager, derimod en kvindedukke på bagsædet.
Sidetesten viste gode resultater for alle kritiske områder af kroppen, hvilket er ganske normalt for de fleste biler. I den mere alvorlige pæletest var resultatet kun mådeligt.
Piskesmældtesten viste god beskyttelse mod piskesmældsskader for forsædepassagererne i tilfælde af en påkørsel bagfra og en geometrisk vurdering af bagsædet gav samme resultat.
Et nødbremsesystem som fungerer ved lavere hastigheder, typiske ved bykørsel, kan fås, men da systemet ikke er standardudstyr, blev det ikke medtaget i denne vurdering.

Barnetesten:
Tucson scorede maksimum point i den dynamiske crashtest for sin beskyttelse af  det 1½ år gamle ”barn” i en bagudvendt autostol. Resultatet for det 3-årige ”barn” i en fremadvendt stol var stort set lige så godt (11 point ud af de 12 mulige). Passagerairbaggen kan deaktivere for at tillade en bagudvendt autostol. Klare oplysninger gives til føreren om status for airbaggen, og systemet blev belønnet. Alle typer af autostole, som Tucson er designet til, kunne installeres korrekt.

Fodgængertesten:
Tucson har en aktiv motorhjelm for øget beskyttelse af fodgængere. Sensorer i kofangeren registrere, når en fodgænger er blevet påkørt og en mekaniske løfter motorhjelmen, hvilket giver større afstand mellem overfladen og de hårde strukturer i motorrummet. Hyundai viste, at systemet fungerede effektivt for en række fodgængertyper og over et bredt hastighedsområde. Derfor blev fodgængertesten udført i den hævede position og resultatet viste god beskyttelse på næsten alle punkter. Beskyttelse af fodgængeres bækkenpartiet var dog overvejende dårlig, mens kofangeren viste overvejende god beskyttelse:

Sikkerhedsudstyr:
 
Sikkerhedsudstyr:
Lovpligtig elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er, ikke så underligt, standardudstyr. Der er selehuskere ved for- og bagsæder. Vognbaneassistent er en mulighed, som forventes at være monteret i de fleste solgte biler og den indgår derfor i vurderingen. En justerbar hastighedsbegrænser med kamera-baseret skiltegenkendelsessystem, der informerer om lokalehastighedsgrænser, opfylder ligeledes betingelserne for at blive vurderet i testen. En selvstændigt nødbremsesystem til lave hastigheder fås som mulighed, men forventes ikke at blive solgt i tilstrækkeligt antal til at komme med i vurderingen.

 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil. Bemærk, at gardinairbaggen, der beskytter i kabinens fulde længde, udløste, hvilket er normalt for biler, der sælges i USA.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Hyundai Tucson
1.7 diesel GLS 4x2,
Vægt: 1.494 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City nej, ekstra
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,465  

7,440

8,0

7,153

1,784

1,0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk ©2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk