Testfase: 7. oktober 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 07-10-2015

Mazda MX-5
Testbil: 1.5 SE-L, højrestyret
Fra 3 til 4 stjerner afhængig af det af den danske importørs valgte udstyrsprogram.

 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

84

80

93

64

81

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fire stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som manuel justerbar fartbegrænser samt Vognbaneassistent, men ikke nødbremse.
 

Mazda MX-5 opnåede kun fire stjerner, men en mere avanceret fartbegrænser, ála Hyundai Tucson, kunne have sikret den femte stjerne - også uden karakterer fra en automatisk nødbremse (AEB Inter-Urban). Fire stjerner i Danmark kræver , at bilen har det udstyr, der sad på testbilen. Da det ab fabrik er ekstraudstyr har den danske importør mulighed for at fravælge det. Den femte stjerne er jo alligevel uopnåelig for MX-5 som det ser ud i dag.
Det er faktisk synd, for på trods af sin størrelse og på trods af, at det er en
roadster med foldetag, klarede MX-5 sig rigtig godt. Til hele 93% i fodgængertesten, hvilket formentlig kan tilskrives en aktiv motorhjelm.


Voksentest:
Kabinen forblev stabil i den frontale offset test. Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager. Mazda demonstrerede, at en tilsvarende grad af beskyttelse vil blive ydet til personer i forskellige størrelser i forskellige positioner. Førerens airbag forhindrede hovedet i at få kontakt med rattet. Førerbeskyttelsen blev vurderet som acceptabel med minimum gul markering af de enkelte kropsdele.

I 50 km/t testen med frontens fulde bredde mod en stiv barriere, viste testdukken optimale resultater for alle kropsdele på den mindre kvindedukke, som denne test er skabt for.

I sidetesten var beskyttelse af brystet acceptabel, mens den var optimal for andre dele af kroppen. I den mere alvorlige pæletest  blev brystbeskyttelsen bedømt som kun jævnt god.

Piskesmældtesten viste at såvel sæderne som hovedstøtterne ydede god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en påkørsel bagfra. Mazda MX-5 er topersoners, så der er kun karakter for forsæder.

 Barnetest:
Da MX-5 er en topersoners bil, sker vurderingen af ​​børnebeskyttelse på grundlag af de tilgængelige funktioner i køretøjet for sikker transport af børn i forsædet. Passager-airbaggen kan deaktiveres for at tillade et bagudvendt barnesæde. Status for airbaggen er tydeligt angivet og systemet blev belønnet. Alle de typer af autostole, som, MX-5 er designet til, kunne installeres korrekt og let.

 Fodgængertest:
MX-5 har en "aktiv" motorhjelm. Sensorer i kofangeren registrere, når en fodgænger er blevet ramt og em mekanisme løfter motorhjelmen (foto) og skaber mere plads mellem overfladen og de hårde strukturer i motorrummet. Mazda demonstrerede, at motorhjelmen ville fungere pålideligt over et interval af hastigheder og for en bred vifte af fodgænger-skikkelser. Derfor blev motorhjelmen testet i hævet position. Resultaterne var stort set gode for alle områder af motorhjelmen.
Kofangeren scorede maksimum point og alt i alt opnåede Mazda MX-5 en usædvanlig høj karakter for fodgængertesten: 93% af de mulige 100%.

Sikkerhedsudstyr:
Lovpligtig elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er standard udstyr på MX-5, sammen med en selehuskere på forsæderne for fører- og passagersæder. En manuel justerbar hastighedsbegrænser er muligt ekstraudstyr, som forventes at være blive udstyr på de fleste biler, der sælges. Det samme gælder Vognbaneassistent.
Automatisk nødbremse, hverken AEB-City eller den mere avancerede AEB Inter-Urban er en mulighed.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test, grafikken til højre, skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. Den grå person skal man se bort fra, da den hører til bagsædet - som ikke er der i den 2-personers bil.


 

Mazda MX-5 2-dørs roadster
1.5 SE-L - Vægt: 1.030 kg. Højrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja -
Seleforstrammer ja ja -
Selekraftbegrænser ja ja -
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja -
Side bryst airbag ja ja -
Side bækken airbag nej nej -
Isofixbeslag - ekstra -
Integreret autostol - nej -
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja -
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,090  

8,0

7,680

6,779

1,599

0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk ©2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk