Testfase: 7. oktober 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 07-10-2015

Opel Karl
Testbil: 1.0 Enjoy, venstrestyret.
Fra 3 til 4 stjerner afhængig af det af den danske importørs valgte udstyrsprogram.

 

Voksen
%  

Børn
%

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

74

72

68

64

70

Grænse for 5 stjerner: 80%

Grænse for 5 stjerner:    75%

Grænse for 5 stjerner:65%  

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fire stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som manuel justerbar fartbegrænser samt Vognbaneassistent, men ikke nødbremse.
I Danmark bliver kun den dyreste udstyrsversion 4-stjernet, de to andre opnår kun tre stjerner i det danske system..
 

Man kunne have forventet et bedre resultat for Opels lille nye tysk/koreanske Karl, men fakta blev, hvad der i dag er ret usædvanligt, at flere dårlige punkter alle står i vejen for et femstjernet resultat. Voksentesten var således kun til fire stjerner, det samme gælder barnetesten samt sikkerhedsudstyret.
Førerairbaggen beskyttede ikke som den skulle og Opel-traditionen tro var sidebeskyttelsen i pæletesten også under lavmålet. Ja, faktisk helt i bund.
Noget af sikkerhedsudstyret, der var monteret på testbilen, kan den danske importør fravælge, hvilket synes at være sket med Vognbaneassistenten, da fabrikken giver mulighed herfor og da den femte stjerne alligevel er uden for rækkevidde.
I så fald bliver Karl kun trestjernet, hvilket synes at ville gælde
Karl Essentia og Karl Enjoy. Kun Karl Cosmo vil være til 4 stjerner, hvis man ser specifikationerne på Opels hjemmeside.

.


Voksentest:
Karls kabine forblev stabil i den frontale offset test. Nærmere studier af filmene fra højhastighedskameraerne viste, at airbaggen i førersiden derimod ikke var stabil. Der var utilstrækkeligt lufttryk i airbaggen til at forhindre, hovedkontakt  med rattet i kollisionsøjeblikket. Hovedet gled fra rattet ud til siden. Det gav minuspoint, men dog ikke flere end at der var nok til en gul markering. Beskyttelsen af førerens underben var heller ikke i toppen, hvilket den dog var for forsædepassagerens vedkommende.
Piskesmældtesten viste skuffende resultater både ved forsæder og bagsæde.
Under den nye ”lige-på-og-hårdt-test” mod en ikke eftergivelig betonklods i bilens fulde bredde, men til gengæld kun med 50 km/t, gled føreren, der i denne test forestiller en mindre kvinde, ud under sikkerhedsselens hoftesele. Dette er kendt som "submarining« og præsenterer risici for knæet, lårbenet og bækkenet. Det gav strafpoint. I samme test er også en bagsædepassager, igen en mindre kvindedukke. Her blev resultatet for brystregionen dårlig, men skaderne på førerens lårben blev bedømt som direkte farlige.
Opel er ved at undersøge årsagen til dette fænomen med henblik på at foretage forbedringer. I den almindelige sidetest scorede Karl maksimum point med god beskyttelse af alle kroppens regioner, hvilket er det normale for denne test. I den mere alvorlige pæletest, viste dummy- aflæsninger en meget høj påvirkning af ribbenene, og beskyttelse af brystet blev bedømt som utilstrækkelig med en uacceptabel høj risiko for alvorlig personskade.

Barnetesten
Karl scorede maksimum point for sin beskyttelse af  det 1½ år gamle ”barn” i den dynamiske crashtest. Karakteren for det 3-årige ”barn” i en fremadvendt autostol blev derimod kun det halve.
I sidekollisionen forblev det 1½ år dukkebarn korrekt indenfor autostolens skal, hvilket  minimerer sandsynligheden for hovedkontakt med dele af bilens interiør. Igen var det 3-årige ”barn” mere udsat og scorede ingen point for hovedbeskyttelse.
Airbaggen for forsædepassageren kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Der gives klare oplysninger vedrørende status for airbaggen og systemet blev belønnet. Alle typer autostole, som Karl er designet til, kunne installeres  i bilen med god funktion.

Fodgængertesten:
Kofangeren scorede maksimum point. Den giver god beskyttelse til fodgængeres ben på alle testede områder. Den beskyttelse, der er skabt til bækkenpartiet på en påkørt person, var langt mere blandet. Nogle områder klarer sig godt, og nogle dårligt. Fodgængerbeskyttelsen var overvejende god eller tilstrækkelig på motorhjelmens overflade og på forruden, men med ringe beskyttelse forneden på forruden og, som almindeligt,  observeret i bunden af forruden og på de hårde tagstolper (A-søjle).

Sikkerhedsudstyr:
Karl har ESC, elektronisk stabilitetskontrol, som standard sammen med selehuskere for og bag. En manuel justerbar hastighedsbegrænser er ekstraudstyr ligesom Vognbaneassistent.  Karl har ikke noget selvstændig nødbremsesystem, hverken AEB-City eller det mere avancerede AEB Inter-Urban til brug ved højere hastigheder.


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test, grafikken til højre, skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser. Den grå person skal man se bort fra, da den hører til bagsædet - som ikke er der i den 2-personers bil.


 

Opel Karl 1.0 Enjoy,
Vægt: 920 kg. Venstrestyret. årg. 2015
                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja -
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej -
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

6,377  

6,241

8,0

6,0

1,254

0,375

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk ©2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk