Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

Audi Q7
- Testbil: 3,0 TDI quattro, venstrestyret.
En stor og sikker bil med fem stjerner også i Danmark

 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

94

88

70

76

85

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-Urban højhastighed-nødbremse samt fartbegrænser, men ikke Vognbaneassistent..
 

En stor bil som Audi Q7 er selskabt til at blive vinderen i tilfælde af en kollision. Den aktuelle crashtest viser da også en god sikkerhed selv i den svære pæletest, som siden 2009 har budt på store udfordringer for bilindustrien.
På trods af bilens høje kvalitet, kan Audi ikke præsentere to med grønt markede testdukker i forsæderne. Det er især førerdukken, der viser et pointtal for brystpartiet  på næsten halvdelen af det optimale. Men ikke noget, som Euro NCAP forklarer nærmere. Det kan skyldes en for aktiv selestrammer - det er blot et bud.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Audi demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
Brystbeskyttelsen ved den sædvanlige 64 km/t off-set test var kun jævn, det samme var tilfældet I fuld-bredde-testen mod en fast barriere. Her var var beskyttelsen af førerens brystkasse også kun jævn var godt beskyttet. I sidetesten scorede Audi Q7 maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.
Piskesmældtesten
var rigtig fin såvel ved forsæder som ved bagsædet. Det betød, at der kunne gives point til lav-hastighed-nødbremsen: AEB City.

Under barnetesten
sad både den 1½ år gamle dummy og den tre-årige i en bagudvendt stol. I sidetesten sad begge børnedummier godt beskyttet, men den 3-årige viste dog det bedste resultat.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.
Q7 fås også 7-sædet.
I denne udgave er der integrede barnesæder med Isofix beslag i den tredje sæderække.
Det skønnes, at barnesikkerheden var endnu bedre i 7-sædemodellen end i den 5-sædede.
Testresultaterne gælder begge versioner.

Fodgængertesten viste,
at den aktive fronthjelm, der automatisk løfter sig ved en påkørsel, har en gavnlig virkning.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i højt nok antal til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar fartbegrænser er standard i hele EU og fungerer godt. Det samme viste de to nødbremsesystemer at gøre, både AEB City til hastigheder op til 30 km/t og AEB Inter-Urban til højere hastigheder.

 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Audi Q7 3.0 TDI quattro
Vægt: 1.995 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja ekstra
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra ja
Integreret autostol - nej ekstra
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City ja
AEB Inter-Urban ja
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

6,936  

7,419

8,000

8,000

1,699

1,000

2,997

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk