Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

Ford Galaxy
og Ford S-MAX

- Testbil: Galaxy 2,0 D "Titanium" venstrestyret
Fem stjerner også i Danmark, men kun hvis importøren vælger at udstyre de danske udgaver med de ting, testbilen havde. Euro NCAPs krav om montering er svagere end de danske.
Resultaterne for Ford S-MAX er uden videre overført fra Galaxy. Så ens er de.
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

87

87

79

71

82

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%


Ford Galaxy
  


Ford S-MAX


De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen ikke engang var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-Urban højhastighed-nødbremse. Fartbegrænser og Vognbaneassistent var monteret som ekstraudstyr.
 

Ford Galaxy og Ford S-MAX viser rigtig gode resultater. Euro NCAP har sparet en egentlig test af S-MAX, der i testhenseende modsvarer Galaxy nok til, at en kostbar test kan spares.
Karaktererne på de forskellige områder klarer komfortabelt fem stjerner. I hvert fald i den testede modelversion "Titanium".
Det er nu op til den danske Ford-importør at sikre, køberne det nye, avancerede sikkerhedsudstyr. Det lader til, at det er Fords hensigt, hvilket beviser Euro NCAPs betydning for bilkøberne.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Ford demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af førerens brystkasse kun jævn, og bagsædepassagerens hals og bryst og andre af kroppens regioner var godt beskyttet.
 I sidetesten og i den mere alvorlige pæletest scorede bilen maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.
I den mere alvorlige side pæletest, var beskyttelsen ligeledes optimal.

Piskesmældtesten
blev klaret fint for forsædernes vedkommende, mens de bageste sæderækker og deres hovedstøtter skønnes at yde dårlig beskyttelse ved en bagendekollision.

Galaxy scorede maksimum point i barnetesten
for sin beskyttelse af den 1½ år gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. Den 3-årige dukke sad i en fremadvendt stol og resultatet var ok, men ikke helt optimalt. I sidetesten sad begge børnedummier godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt autostol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.
Installationstesten
af en række forskellige autostole blev klaret fint, også på en eventuel tredje sæderække.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren såvel som fronthjelm leverer generel  god beskyttelse til fodgængernes ben og bækkenområde.. Motorhjelmen tog overvejende pænt imod en uheldig fodgænger.
Galaxy kan udstyres med en AEB City nødbremse, aktiv op til ca. 30 km/t. Den registrerer såvel biler, som personer.
Fra 2016 vil Euro NCAP belønne dette udstyr, hvis monteret.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed, og forventes at blive udbredt til så mange biler, at Euro NCAP leder systemet indgå i vurderingen. I Danmark SKAL udstyret være tilstede i hver enkelt solgt bil, hvis de fem stjerner skal bibeholdes. Og det lader til at Ford har taget denne beslutning.

En kamerabaseret fartbegrænser er ekstraudstyr, men det er talt med, hvilket betyder, at dets gode karakterer opvejer mangelen af standardmonteret højhastigheds-nødbremse (AEB Inter-Urban)
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Audi Q7 3.0 TDI quattro
Vægt: 1.995 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja ja
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra, ikke monteret
AEB Inter-Urban ekstra
ikke monteret
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent ja


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,697  

7,550

8,000

8,000

1,678

0,313

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk