Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

Mazda CX-3
- Testbil: 2.0 "Core" venstrestyret
Den manglende femte stjerne skyldes ikke bilens kollisionssikkerhed, men blot at den mangler AEB Inter-Urban nødbremse eller
en mere avanceret fartbegrænser.

 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

87

87

79

71

82

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%


De fire stjerner gælder for den testede udgave, der under testen ikke var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-Urban højhastighed-nødbremse. Fartbegrænser og Vognbaneassistent var monteret som ekstraudstyr.
 

Mazda CX-3 opnår kun fire stjerner, men det betyder ikke, at sikkerheden ikke er i orden. Farvemarkeringerne af testdukkerne  er absolut pæne, lige på nær for en lille kvindedukke i bagsædet, hvor brystpåvirkningen har været for stor på trods af, at Mazda'en har såvel selestrammer som selekraftbegrænser ved bagsædepladserne. Det er i den nye 50 km/t lige-på-og-hårdt-test.
Ellers er karaktererne rigtig fine. Den manglende femte stjerne skyldes, at testbilen ikke var forsynet med AEB Inter-Urban, automatisk nødbremse til højere hastigheder. Den er en mulighed, men der foreligger altså ingen testresultater.
Det gør for så vidt ikke bilen mere usikker. Alle de andre resultater klar fint kravene til en femte stjerne.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Mazda demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af bagsædepassagerens brystkasse kun jævn. I sidetesten såvel som i pæletesten scorede Mazda CX-3  maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.

Tests viste god beskyttelse mod piskesmældsskader ved forsæderne, mens beskyttelsen ved bagsædet kun var jævn, vurderet ud fra geometriske målinger af hovedstøtte og sæde.

Mazda CX-3 scorede maksimum point i barnetesten
for sin beskyttelse af den 1½ år gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. Også den 3-årige dukke placeret i en fremadvendt stol viste gode resultater. I sidetesten sad begge børnedummier godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.
Installationstesten af markedets bedste autostole viste, at Mazda'en er klar til at tage imod dem.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren leverer generelt  god beskyttelse til fodgængernes ben og bækkenområde.. Motorhjelmen tog overvejende pænt imod en uheldig fodgænger.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er ekstraudstyr, men indgik i testen Det samme gælder en manuel justerbar fartbegrænser, der ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk højhastigheds nødbremsesystem, forventes ikke monteret på de fleste biler, der sælges, og systemet blev derfor ikke underkastet en test.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Ved lige-på-og-hårdt testen med 50 km deformere Mazdaen ikke meget

Med de 64 km/t med kun 40% af fronten ser ødelæggelserne værre ud, men faktisk var resultatet i kabinen bedre.

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Mazda CX-3 2.0 "Core".
Vægt: 1.231 kg. Venstrestyret supermini årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ekstra, men ikke monteret
AEB Inter-Urban ekstra,
men ikke monteret
Fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,538  

7,091

8,000

8,000

1,782

0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk