Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

Mitsubishi L200
- Testbil: L200 GLS, højrestyret.

L200 kan ikke komme højere end til 4 stjerner. I Danmark vil den måske skulle stå hos forhandleren som 3-stjernet, hvis importøren vælger at sælge udgaver uden fartbegrænser.
Testbilen var højrestyret. F
abrikanten har erklæret højre- og venstrestyrede modeller for lige gode.
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

81

84

76

64

77

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%


De fire stjerner gælder for den testede udgave, der ikke kan fås med nogen form for nødbremse. Fartbegrænser er standard, mensVognbaneassistent var monteret som ekstraudstyr på testbilen og altså indgik i vurderingen.
 

Mitsubishi L200 brillerede med gode kollisionsegenskaber dengang konkurrenterne fik høvl for det modsatte.
L200 holder positionen, men ikke uden skønhedspletter. På ingen punkter, bortset fra det mulige sikkerhedsudstyr, falder L200 under grænsen for fem stjerner. Men manglende nødbremse og ikke andet til at veje resultatet op,  blokerer for andet end maks. fire stjerner.

 


Kabinen forblev ikke stabil i den frontale offset test.
Gulvet i førerområdet blev stærkt deformeret og der var svejsesømme, som gik op.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager, men til gengæld var der også problemer med airbaggen, der manglende det fornødne tryk til at beskytte førerens bryst og ansigt effektivt mod at ramme rattet.
Det var dog ikke værre, end  til gul markering af førerens hoved. Man ser det ikke tit, og delkarakteren blev 3,0 ud af 4,0 mulige point.
Hvad udad tabes skal indad vindes og såvel sidetesten som pæletesten samt piskesmældtesten var upåklagelige.

 

L200 scorede pæne point i barnetesten, men beskyttelsen af børnenes bryst var ikke optimal.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendent barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.
I Danmark er en bil som Mitsubishi L200 primært en varebil, men også her tæller barnekarakteren med i det danske system. Som varebil mister Mitsubishi ikke fradrag i registreringsafgiften, selv om bilen kun har fået fire stjerner. Den type biler får stjerner hentet fra en personvognsudgave, men ikke afgiftslettelse. Sådan blev det i 2010 vedtaget af Folketinget.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren leverer generelt  god beskyttelse til fodgængernes ben, mens bækkenområdet er mere udsat Motorhjelmen tog overvejende pænt imod en uheldig fodgænger.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontro, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed og blev talt med. Derimod er AEB Inter-Urban, nødbremse ved højere hastigheder, ikke tilgængelig. Heller ikke AEB City, der kan tælle med under piskesmældtesten:
Manuel justerbar fartbegrænser er  derimod standard.
 

 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletesten udføres altid i førersiden, så alene her fremgår det af billedet at testbilen var højrestyret.

Med 50 km/t direkte mod en betonklods, får bilerne populært sagt "en på tuden". Mitsubishi L200 klarede sig fint her.
d

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.

 


 

Mitsubishi L200 GLS.
Vægt: 1.860 kg. Højrestyret pick-up årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nejt
AEB Inter-Urban nej
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

5,324  

7,1081

8,000

8,000

1,613

1,0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk