Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

Renault Kadjar
- Testbil: 1.5dCI "ZEN", venstrestyret
Fra 3 til 5 stjerner afhængig af det af den danske importør valgte udstyrsprogram.

 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

89

81

74

71

81

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%





De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-Urban højhastighed-nødbremse samt fartbegrænser, men ikke Vognbaneassistent..
 


Den nye Renault Kadjar viste fine resultater- ja faktisk en imponerende crashtest, og Euro NCAP bedømte den til fem stjerner. På det danske marked skal bilen være udstyret med Vognbaneassistent for at kunne opnå point nok til fem danske sikkerhedsstjerner, mens automatisk nødbremse, hvis importøren tilvælger den, ikke vil indvirke på karaktergivningen, da systemet ikke blev testet. Den avancerede fartbegrænser som var på testbilen opvejer pointmæssigt mangelen af nødbremse.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Fører-dummyen  viste god beskyttelse og scorede maksimum point. Både fører og forsædepassager viste god beskyttelse af knæ og lårben. Renault demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af førerens brystkasse kun jævn, men bagsædepassagerens hals og bryst og andre af kroppens regioner var godt beskyttet. I sidetesten scorede Kadjar maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.
Piskesmældtesten
viste kun mådelig beskyttelse af forsædepassagererne, men bagsædets hovedstøtter viste et bedre resultat ud fra de opmålte værdier. Der foretages ingen dynamisk test af bagsædet.

I den mere alvorlige side pæle test,
var beskyttelsen lige så fin som i den almindelige sidetest.

Kadjar scorede maksimum point i barnetesten
for sin beskyttelse af den 1½ år gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. Det 3-årige "barn" var også rimelig godt beskyttet, bortset fra lidt for kraftige påvirkninger af nakken.

I sidetesten forblev begge dukker indenfor autostolenes sikre rammer.

Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren gav god beskyttelse til fodgængernes ben.Beskyttelsen af bækkenområdet var kun rimelig.. Motorhjelmen tog overvejende pænt imod en uheldig fodgænger, der kommer mest til skade, hvis hovedet rammer i siderne ved frontrudens hårde A-stolper.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed, og forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk højhastigheds nødbremsesystem er muligt ekstraudstyr, men forventes ikke monteret på de fleste biler, der sælges, og systemet blev derfor ikke testet. På trods af den manglende AEB opnåede Kadjar fem stjerner.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Renault Kadjar, 1.5dCI "ZEN"
Vægt: 1.420 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag nej  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City nej, ekstra
AEB Inter-Urban nej, ekstra
Fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent ja, ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,937  

7,608

8,0

8,0

1,393

1,0

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk