Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 03-08-2015

Toyota Avensis
- Testbil: 1,6 D-4D Touring Sport

5 stjerner er hjemme på grund af importørens valg af standard sikkerhedsudstyr i alle versioner
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

93

85

78

81

86

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De fem stjerner gælder for den testede udgave, der er forsynet AEB-Interurban  som standard, mens fartbegrænser og Vognbaneassistent indgik i testen som ekstraudstyr.
 

Det er næppe sandsynligt, at Toyota i Danmark ikke sender samtlige Avensis på gaden med i hvert fald fartbegrænser. Vognbaneassistenten kan ud fra et pointmæssigt syn undværes. Avensis vil stadig være femstjernet. Og det melder importøren efterfølgende, at den vil være fra laveste udstyrsniveau.
Pointtallene i de forskellige discipliner er rigtig gode. De orange markeringer på grafikken viser, at påvirkningerne omkring fører og passagers lårben kunne være bedre, ligeså brystområdet på den lille damedukke i lige-på-og-hårdt testen, der udføres ved kun 50 km/t mod de sædvanlige 64 km/t, hvor kun 40% af fronten rammer barrieren. Det er fint, at Toyota nu kan vise topkarakter selv i pæletesten.
Den gule markering af førerens krop skyldes et bagatelagtigt nedslag i point på dette område. Men grøn markering kræver virkelig "nul huller".


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Knæairbag er standard i førersiden, men den fungerede ikke efter hensigten i 64 km/t frontaltesten.Derfor fik Toyota ikke lov til at demonstrere, at de omgivende, mulige skadevoldere normalt ville være uskadelige,.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af føreren i top, mens bagsædepassagerens bryst var mere udsat.
Såvel sidetesten som den mere alvorlige side pæle test blev klaret med bravour.

Avensis scorede maksimum point i barnetesten
for sin beskyttelse af den 1½ år gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. Den 3-årige i en fremadvendt stol viste uønskede kollisionskræfter i halsområdet, men ikke noget alvorligt. I sidetesten sad begge børnedukker godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.
Praksistesten med installation af en halv snes forskellige af markedets bedste autostole viste gode resultater på nær den store gruppe II/III, der optrådte ustabil på den midterste bagsædeplads.

Fodgængertesten viste,
at såvel fronten med kofangeren som selve fronthjelmen leverer god beskyttelse i tilfælde af person-påkørsel.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed og var monteret på testbilen. Manuel justerbar fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk højhastigheds nødbremsesystem, der primært kan gavne ved motorvejskørsel, viste et godt resultat.

 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde. Ibegge tilfælde udløses gardinairbaggene også under en frontalkollision.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Toyota Avensis 1.6 D-4D Touring Sports
Vægt: 1.550 kg. Venstrestyret. modelår 2016

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ja
AEB Inter-Urban ja
Fartbegrænser system ja, ekstra, men standard i Danmark
Vognbaneassistent ja, men ekstra i DK på laveste udstyrsniveau


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

6,445  

7,637

8,000

8,000

1,652

0,750

2,904

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk