Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

Volvo XC90
- Testbil: D5 "Momentum", venstrestyret
100% sikkerhed er standard, også i Danmark
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

97

87

72

100

90

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De fem stjerner gælder for den testede udgave, der er forsynet med alt det pointgivende udstyr som standard.
 

Volvo fremtræder med en meget flot test, men forud har givet været dramatik, idet gardinairbaggen  ikke åbnede sig i sin fulde længde i forbindelse med modeller med en tredje sæderække..
Volvo tog omgående affære med en konstruktionsændring, der straks blev indført i produktionen. Tidligere udleverede biler med en tredje sæderække vil blive indkaldt til ændring.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og Skoda demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af førerens brystkasse kun jævn, men bagsædepassagerens hals og bryst og andre af kroppens regioner var godt beskyttet. I sidetesten scorede Superb maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.

I den mere alvorlige side pæle test,
var beskyttelsen af brystet tilstrækkelig, symboiliseret med gul markering,  og for andre kritiske kropsregioner viste sikkerheden sig at være god. Tests viste god beskyttelse mod piskesmældsskader ved forsæderne, mens beskyttelsen ved bagsædet kun var jævn.

Superb scorede maksimum point i barnetesten
for sin beskyttelse af den 1½ år gamle dummy, der sad i en bagudvendt stol. I sidetesten sad begge børnedummier godt beskyttet.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren leverer generelt  god beskyttelse til fodgængernes ben og bækkenområde.. Motorhjelmen tog overvejende pænt imod en uheldig fodgænger.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i højt nok antal til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk højhastigheds nødbremsesystem, forventes monteret på de fleste biler, der sælges, og systemets resultater ved hastigheder typiske for motorvejskørsel blev bedømt som god
e.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

Volvo XC90 D5 "Momentum"
Vægt: 2.040 kg. Venstrestyret. årg. 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - ekstra nej
Integreret autostol - nej ekstra
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm nej
ESC ja
AEB City ja
AEB Inter-Urban ja
Fartbegrænser system ja
Vognbaneassistent ja


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,814  

7,759

8,000

7,603

1,847

1,000

3,0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


Se VIDEO 
på vej

 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk