Testfase: 2. september 2015

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget        opdateret 02-08-2015

VW Touran
- Testbil: 1,6  "Comfortline"
- fra 3 til 5 stjerner afhængig af importørens valg af udstyrsniveau
 

Voksen
%

Børn
%  

Fod-gængere
%

Aktiv sikkerhed, %

Samlet score
%

88

89

71

76

82

Grænse for 5 stjerner: 80%  

Grænse for 5 stjerner: 75%

Grænse for 5 stjerner:    65%

Grænse for 5 stjerner:      70%

Grænse for 5 stjerner: 75%




De fem stjerner gælder for den testede udgave, der var forsynet AEB-Interurban og fartbegrænser ekstraudstyr, mens Vognbaneassistent ikke indgik i testen, men er muligt ekstraudstyr.
 

VW Touran viser fine testresultater hele vejen igennem På grafikkerne optræder ingen dårligere farve end gul, der ikke er langt fra det optimale: grønt.
Da noget vigtigt sikkerhedsudstyr som fartbegrænser og højhastigheds nødbremse (AEB Inter-Urban) er ekstraudstyr, vil det være op til den danske importør hvor mange Touran-modeller, der vil kunne opnå det danske sikkerhedsfradrag på 3.600 kr.


Kabinen forblev stabil i den frontale offset test.
Dummy aflæsningerne viste god beskyttelse af knæ og lårben på både fører og forsædepassager og VW demonstrerede, at et tilsvarende beskyttelsesniveau vil optræde med passagerer i forskellige størrelser, evt. siddende i forskellige positioner.
I fuld-bredde-testen mod en fast barriere var beskyttelsen af førerens brystkasse perfekt, men bagsædepassagerens hals og bryst og andre af kroppens regioner var også godt beskyttet. I sidetesten såvel som i den skrappe pæletest scorede Touran maksimum point med god beskyttelse af alle kritiske dele af kroppen.
Tests viste god beskyttelse mod piskesmældsskader ved forsæderne, men beskyttelsen ved bagsædet blev også markeret som optimal.

Touran havde et problem i barnetesten
for sin beskyttelse af den 3-årige dummy, der sad i en fremadvendt stol. Mekanismen til justering af højden brød sammen, men det blev der ikke uddelt strafpoint for. I sidetesten sad begge børnedukker godt beskyttet. Det gjorde den 1,5 årige barnedukke også i en bagudvendt stol under frontaltesten.
Airbaggen i passagersiden kan deaktiveres for at tillade en bagudvendt barnestol. Airbaggens status, til- eller frakoblet, er tydelig, og systemet blev belønnet.
Installationstesten blev klaret fint for alle stoletyper. Også i den mulige tredje sæderække.

Fodgængertesten viste,
at kofangeren leverer generelt  god beskyttelse til fodgængernes ben, mens beskyttelsen af  og bækkenområdet viste sig at være direkte dårlig Den aktive fronthjelm viste sig at være en fordel, men stadig udgør området omkring vinduesstolperne en fare.
 
Sikkerhedsboksen:
Elektronisk stabilitetskontrol, ESC, er, ikke så underligt, standard udstyr da det i dag er lovpligtigt. Selealarmen omfatter også en tredje stolerække.
Vognbaneassistent er tilgængelig som en mulighed, men forventes ikke at blive solgt i højt nok antal til at kunne kvalificere sig til en vurdering af Euro NCAP. Manuel justerbar fartbegrænser er ikke standard i hele EU, men forventes at blive solgt i højt nok antal til at kunne indgå i vurderingen. AEB Inter-Urban, automatisk højhastigheds nødbremsesystem, forventes monteret på de fleste biler, der sælges, og systemets resultater ved hastigheder typiske for motorvejskørsel blev bedømt som god
e.
 


Frontaltest, 64 km/t, 40% overdækning mod en kubelignende barriere, der symboliserer en anden bil.
 

Frontaltest, 50 km/t, fuld bredde mod en stenhård væg og med små kvindedukker med rat og i bagsæde.


Pæletest, bilen kastes mod en stålpæl med 29 km/t

Sidetest: bilen påkøres af rullende barriere med 50 km/t

Herunder:
Der er kommet nye elementer i Euro NCAPs frontaltest. Til venstre ses det hidtidige grafiske billede af testresultaterne, hvor grøn betyder maksimal mulig karakter på et kropsområde, mens gul er tæt på det optimale. Orange er på-det-jævne, brun er mådeligt og med rød er bunden nået.
Den nye fuld-bredde-test skærper kravene, bl.a. fordi der nu også indgår dukker, der symboliserer små kvindeskikkelser.


 

VW Touran, lille MPV, 1.6 Comfortline
Vægt: 1.483 kg. Venstrestyret. modelår 2015

                Fører         Passager Bagsæde
Frontal airbag                  ja ja nej
Seleforstrammer ja ja ja
Selekraftbegrænser ja ja ja
Knæairbag ja  nej nej
Side hovedairbag ja ja ja
Side bryst airbag ja ja nej, ekstra
Side bækken airbag nej nej nej
Isofixbeslag - nej ja
Integreret autostol - nej nej
Afbryder til pass.airbag - ja -
Selehusker ja ja ja
     
Aktiv fronthjelm ja
ESC ja
AEB City nej, ekstra
AEB Inter-Urban ja
Fartbegrænser system ja, ekstra
Vognbaneassistent nej,  ekstra


 Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene i skemaet foroven, der tæller. Den gennemsnitlige score er efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest (40%).


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nye, supplerende frontaltest med 50 km/t  i bilens fulde bredde, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest. Den er fra 2014 udvidet med en vurdering af bagsædets evne til at beskytte mod piskesmæld. Karaktererne kan ikke sammenlignes med foregående år.
 

Front 40%,
point

Front 100%, point

Side, point

Pæletest
point
Piske-smæld
foran
Piske-smæld
bag

AEB City

7,576  

7,8000

8,000

8,000

1,545

0,875

0

Maks
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
2,0

Maks.
1,0

Maks.
3,0


Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollisionskræfterne, skal man se på skemaet herover. Det er tallene fra voksentesten.

Alle fotos: Copyright Euro NCAP

 

 

 


 






 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2015 •  Mail: info@sikkerbil.dk