Danske sikkerhedsstjerner giver fradrag   

  Sikkerbil.dk- bag stjernernepå dansk  - klik FLAGET for HJEM     opdateret  16-02-2016

Stjernerne tilpasses danske forhold

Fire Euro NCAP-stjerner har kunnet blive til fem "sikkerhedsstjerner" i Færdselsstyrelsens register, der er af gørende for fradrag i registreringsafgiften for personbiler. Men i de seneste to år har det omvendte været tilfældet. SKAT giver kun fradrag, hvis den enkelte bil lever op til et femstjernet resultat.,

 Euro NCAP-sikkerhedsvurderingen har hidtil skullet fremgå af energimærket, et A4-ark, der i følge loven skal sidde på nye biler, der er udstillet i salgsøjemed. Det skal det stadig, men nu afspejler



Enhver ny bil, der står til salg hos en forhandler, skal have Trafikstyrelsens (tidl. Færdselsstyrelsens) energi- og sikkerhedsmærke i frontruden. Bilen her er femstjernet
Foto: ColorArchive.dk

stjernerne ikke altid Euro NCAPs vurdering, men Færdselsstyrelsens. Og deres betegnelse er nu "Sikkerheds-stjerner på basis af Euro NCAP".  
Her kan styrelsen altså selv foretage en selvstændig vurdering af, hvilke biler, den danske stat vil præmiere ud fra viden om opbygning og sikkerhedsudstyr uden at komme i konflikt med Euro NCAP og med fuld respekt for Euro NCAPs arbejde. Der vil ikke blive givet køb på ting, der kræver afprøvning. En manglende gardinairbag kan man ikke uden videre gå ud fra fungerer optimalt og en manglende selehusker på
bagsædet opfylder måske ikke Euro NCAPs såkaldte protokol. Det sker jævnligt, at biler ikke få point af Euro NCAP fordi et stykke udstyr ikke fungerer som det skal i henhold til Euro NCAPs bestemmelser.

 






Euro NCAP blev skabt
med det formål at give bilkøberne et uvildigt værktøj til at vælge den aktuelt mest sikre bil i den gruppe, man søger.  Men Euro NCAP har også en anden, mindst lige så vigtig mission: At tvinge bilfabrikkerne til at fokusere på sikkerhed fremfor på at anvende de nemmeste løsninger.
Det har gennem de 14 år Euro NCAP har crashtestet biler ført til, at det i dag er sjældent at se en decideret farlig bil. Det pædagogiske islæt betyder, at Euro NCAP siden 2009 ikke har givet fem stjerner til biler uden ESC som nu er lovpligtigt udstyr.
Antallet af selehuskere har også stor betydning. Desuden har Euro NCAP altid præciseret, at en test kun gælder for den testede model - en lidt diffus bestemmelse, idet man f. eks. ikke ser på motoren, om den fylder lidt eller meget i motorrummet ligesom man ikke altid har været helt klar i mælet, hvad angår karrosserivarianter - og biler, af forskellige mærker, der kan være bygget på samme fabrik af de samme ejere, f. eks. Citroën/Peugeot/Toyota og Citroën/Peugeot/Fiat/Lancia.
I dag er der kommet bedre styr på de ens modeller.


Når Færdselsstyrelsen besluttede at indføre deres eget system, skyldes det, at Euro NCAP-testen fra 2009 blev ændret, så den ikke mere svarede til det oprindelige danske lovgrundlag. For eksempel betød nye regler om ESC-krav på europæisk plan for at opnå et femstjernet resultat, at danske bilimportører ikke kunne få fradrag for biler, der herhjemme har ESC, men som i henhold til Euro NCAPs reglement alligevel kun kan opnå maks. fire stjerner.
Euro NCAPs system var derfor ikke rimeligt i relation til det danske fradrag, når man har biler, der sikkerhedsmæssigt må anses for at være ens, selv om de bærer forskellige emblemer.

Det danske fradrag udgør 2.000 kr. i den afgiftspligtige værdi. Alt efter bilens pris og skalaknækkets indflydelse herpå, betyder det en præmie til bilkøberne på mellem 2.100 kr. og 3.600 kr. Men ifølge SKAT gives der ikke det økonoimiske incitament til at købe en femstjernet varebil selv om disse biler kan smykke sig med samme antal stjerner som personbilsudgaven, hvis blot varebilen har det samme sikkerhedsudstyr.

Forklaringen på det manglende fradrag for varebilsstjerner er, at bekendtgørelsen om energimærkning (skilt i biler hos forhandleren) er blevet udvidet til også at gælde varebiler, samtidig med at varebiler er gået fra vægtafgift til grøn ejerafgift, og altså at forbrugstallene nu også er blevet tilgængelige for varebiler.
 Da man lavede den udvidelse, mente man, at energimærkerne ligeså godt kunne være ens, og det inkluderer altså stjerner - eller et "ikke testet".

På trods af det manglende fradrag giver varebilstjernerne alligevel forbrugerne en gevinst, idet det nu vil stå helt klart, hvis der, som vi tit har set, er sparet på vigtigt sikkerhedsudstyr i varebiludgaven, f. eks. ESC og  antal airbags.
 
Det er nu bilimportørerne selv, der skal udfylde de nødvendige papirer omkring en ny bils udstyr og dermed dens ret til at få de forskellige sikkerhedsfradrag. Færdselsstyrelsen foretaget stikprøvekontrol.

Af Leif Nielsen


Der kan være forskel

Færdselsstyrelsens hjemmeside "Hvor langt på literen.dk",viser nu Styrelsens egen sikkerhedsvurdering.
Den vil i nogle tilfælde adskille sig fra EuroNCAPs  stjerner på www.Euroncap.com, og samme biltype kan optræde med forskellige antal stjerner. Ligeledes vil der være biler med, som ikke direkte er testet af Euro NCAP, men som efter Færdsels-styrelsens opfattelse har samme tekniske opbygning.
En vigtig forskel vil være, at det danske system ikke tager hensyn til, hvilket år, bilen er testet. Euro NCAP-testen skærpes nemlig år for år. I det danske system vil stjernerne derfor gælde uden at bilkøberen kan se, at den ene femstjernede bil måske er bedre end en anden.
Den vigtigste forskel på Euro NCAP og Færdselsstyrelsens stjerner er, at biler, der nyregistreres i Danmark skal have minimum det udstyr, som den testede bil fik lagt til grund for resultatet.
Euro NCAP deler stjerner ud, når blot en vis procentdel af bilerne, der sendes på markedet har udstyret.
Den går ikke mere i Danmark og det er den danske bilimportør selv, der skal "selvangive" udstyret overfor SKAT.

 

De brugte bilers stjerner.

Det er kun få biler, som har fået ændret Euro NCAP stjernerne. Langt de fleste biler har allerede ESC som standard i Europa og siden november 2014 har det været lovpligtigt udstyr på nye biler i EU.
Fra 2016 er Euro NCAP derfor holdt op med at give point for ESC.

Chevrolet Spark er i Euro NCAPs øjne kun 4-stjernet, men i Danmark sælges bilen både med og uden ESC- med hver sin typegodkendelse. Så to modeller har fået Færdselsstyrelsens fem stjerner, men må ikke reklamere med dem som et Euro NCAP resultat.

Citroën C3 og C3 Picasso er egentlig kun 4-stjernede p.g.a. for lav ESC-installationsrate i Europa. Men bilerne har det i Danmark og opgraderes dermed til 5 stjerner med efterfølgende reduktion af registreringsafgiften.

Af de 48 Euro NCAP-testede biler i 2009 havde kun seks under fem stjerner.

I 2010, med skærpede krav, fik 9 ud de 29 testede biler fem stjerner.

Biler som Citroën C3 og C3 Picasso, blev løftet fra 4 til 5 stjerner i det danske system, idet de har ESC i Danmark.

 

Kør HJEM

 

  www. sikkerbil.dk © 2010/2016 • Mail: info@sikkerbil.dk