2. kvartals test 2010:  side 1

BMW 5 - Alfa Romeo Giulietta - Mazda CX-7   

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Ny teknik redder liv

Der er kun tre deltagere i dette kvartals Euro NCAP testprogram: Den nye BMW 5, den lige så friske Alfa Romeo Giulietta og Mazda CX-7. To med de maksimale fem stjerner og Maza kun med fire


Bedst blandt årets tests er indtil nu BMW 5 med en totalscore på 90%. På andenpladsen ligger Alfa Romeo Giulietta med 87%. Dermed stryger de to nyheder forbi sidste års topscorer, VM Golf VI, der opnåede 85% af de 100 mulige i sidste års test.
 
BMW5 har som den første opnået 100% i en af de fire testformer: Voksensikkerhed, Barnesikkerhed, Fodgængersikkerhed og sikkerhedsudstyr. Det er her de 100% blev opnået, idet BMW 5, udover ESC og selehuskere på for- og bagsæder, også har en fartbegrænser, som opfylder Euro NCAPs maksimale krav.
O
gså i fodgængertesten opnåede BMW 5 den hidtil højeste score i den nye Euro NCAP test. Det fine resultat skal tilskrives bilens aktive motorhjælm, der, i tilfælde af at den rammer  blot en fodgænger, popper op i alle fire hjørner, hvorved der bliver skabt ekstra afstand mellem den, i den situation, bløde motorhjælm og de ubønhørlig hårde motordele.
Det lyder voldsomt, men faktisk kan et menneskehoved slå en dyb bule i motorhjælmen og alligevel slippe rimeligt fra ulykken, hvis der altså er plads nedenunder til at lave bulen.

Både BMW 5 og Alfa Romeo Giulietta kan vise et godt resultat i piskesmældtesten, mens Mazda CX-7 med sit runde nul i denne test deler skæbne med tre andre, ældre nulmodtagere blandt de i alt 71 piskesmældtestede biler. Det er for dårligt af Mazda.
Klik
HER .    for at se piskesmæld-oversigten

Alfa Romeo Giulietta har igen vist, at det på få år er muligt at forbedre sig.
Der er få gule markeringer på Giulietta-grafikken, og disse områder er så tæt på grønt, at forskellen ikke kan siges at have nogen praktisk betydning ved en kollission.
Alfa kan dog tage ved lære af BMW og sikre fodgængerne bedre. Det er især en voksen fodgænger, der vil kunne ramme hårdt mod området omkring den nederste del af frontruden.
Til gengæld har Alfa øjensynlig på vej til at løse et af de sværeste områder ved fodgængertesten: Kanten hvor den mere eller mindre lodrette front bliver til den vandrette motorhjælsflade. Hos BMW 5 er dette punkt "præmieret" med rød markering, mens Alfa'en klarede en  orange, altså acceptabel, karaktér. 
lni

 

Mazda C X-7 er en såkaldt SUV med træk på alle fire hjul. Mazda kalder den selv en CROSS-OVER, mens Euro NCAP har placeret den i gruppen af små off-roadere. Det har ført til en misforståelse i dele af pressen, hvopr testen af de tre biler udråbes som en ny stor Euro NCAP test af personbiler contra off-roadere, og hvor Mazda CX-7 pludselig bliver eksponent for farlige off-roadere/firehjulstrækkere.
En bil bliver ikke det, man forstår ved en traditionel off-roader blot fordi den har træk på alle fire hjul. Se CX-7 på næste side -en meget civiliseret bil.
 Den vejer dog hele 1.865 kg. Det stiller store krav til karrosseristyrke i crashtesten og kan være medvirkende til markeringen af fare for benskader. Testen blev i øvrigt foretaget på en højrestyret bil - fabrikken erklærer dog, at det ikke gør nogen forskel selv om motorrummets indhold  ikke er identisk i begge sider
.

 

Skemaerner viser, hvor mange procent, maks. 100%, af det mulige pointtal hver bil har opnået i de enkelte grupper.
Opfyldes en fastsat minimumsværdien for hver enkelt gruppe ikke, rykkes karakteren ned til fire, tre, to eller én stjerne.
Selv om fem stjerner er hjemme på alle de viste områder, er der dog en hurdle mere: Et vægtet gennemsnit, anført som totalscore af de opnåede karakterer, skal i 2010 f.eks. for fem stjerner udvise mindst 75%. Samtidig er det et krav, at ESC er
standard i Europa (pt 90% af modellerne) - og mulig på resten. En overskridelse af kritiske måleværdier vil kunne føre til reel dumpning.
Læs mere om beregningsmetoderne
HER .

BMW 5

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

95

83

78

100

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


BMW 5-serie (2010)

Den testede model var BMW 530d, men der skelnes ikke mellem forskellige motorvarianter. Modellen hører til i Euro NCAPs luksusklasse. En tung bil på 1.790 kg, hvilket kan vare en ulempe i en barrieretest. Men BMW viste at have klaret disse problemer og i en test i det virkelige liv, vil en tung, velkonstrueret bil byde på en sikkerhedsmæssig fordel. BMW demonstrerer med den nye 5-serie en tekonologisk overlegenhed. Denne gang med indførelse af en aktiv motorhjælm, der tager "blødt" imod en fodgænger, hvis ulykken nu skulle være ude. Barnesikkerheden fik en anmærkning omkring en foruklar markering af om passager-airbaggen er slået til eller fra. De gule markeringer i grafikken er meget tæt på grønt, men grønt er den absolutte top.

Konklusion:
Det kan ikke gøres meget bedre!

 

Alfa Romeo Giulietta

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

97

85

63

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Alfa Romeo Giulietta
Den nye Giulietta, der i udviklingsfasen kaldtes Milano, blev testet i form af en 1.6 JTD "Distinctive", en  femdørs hatchback, og med en vægt på 1.334 kg. Giulietta har, ligesom BMW 5, ikke knæairbag, men formår alligevel at skabe et sikkert miljø i det ellers svære knæområde.
Hovedstøtterne på forsæderne er den såkaldte aktive type, der rykker frem under kollisionen
og derved hurtigere skaber nærkontakt til hovedet. Piskesmældtesten viser, at det virker. Barnesikkerheden fik en anmærkning omkring en for uklar markering af om passagerairbaggen er slået til eller fra. Fodgængersikkerheden er bedre for børn end for voksne
Konklusion: Et sikkert køb!

Mazda CX-7

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

76

79

43

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.

Mazda CX-7
Var Mazda CX-7 blevet testet i 2009, havde den med lodder og trisser klaret en femstjernet vurdering, men måtte så kun smykke sig med Euro NCAPs 2009-mærkat. Men de øgede krav i år sendte CX-7 ned på en firestjernet vurdering og dermed skete retfærdigheden for så vidt fyldest. Det er modstridende signaler at se en femstjernet bil med rød markering i piskesmældtesten. Det vil stadig kunne lade sig gøre, men de skærpede krav i bl. a. voksentesten gør det lidt sværere. Alt andet lige ville Mazda CX-7 kunne være blevet 5-stjernet, hvis den havde ligget blandt de bedste i piskesmældtesten.
Konklusion: Ikke noget imponerende resultat for en ny bil

..på næste side mere om BMW 5   

     
..  mere om Alfa Romeo Giulietta og Mazda CX-7
  

 

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk