Testfase: 3. kvartal 2010 side 1:
Citroën C4 - Honda CR-Z - Hyundai iX35 - Suzuki Swift   

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Fire på toppen

Crashtestorganisationen, Euro NCAP, har sendt fire nye biler gennem de barske tests, der kan gøre en succes til fiasko. Det drejer sig denne gang om Citroën C4,  Hyundai iX35, el-hybridbilen Honda CX-Z og Suzuki Swift


Citroen C4 - 2010


Honda CR-Z el-hybrid 2010


Hyundai iX35 2010


Suzuki Swift 2010


Kun vindere.De fire bilfabrikanter er nu færdig med at bide negle. Selv om deres egne, interne tests måske har vist et godt resultat, er det ikke sikkert at Euro NCAPs ingeniører er af samme opfattelse. Det har vist sig adskillelige gange i Euro NCAPs 14-årige levetid - det ved ingeniørerne og de venter spændt på Euro NCAPs endelige dom. En dom, der diskuteres med Euro NCAP ved et mand til mand-møde. Er der indvendinger, så det før offentliggørelsen, de skal fremføres.
Både hos Citroën, Hyundai, Honda og Suzuki kan man dog ånde lettet op. Alle fire fik det maksimale antal stjerner, nemlig fem. Og Hondas og Suzukis resultater er endda så gode, at bilerne uden videre ville kunne bestå de år for år skærpede krav, som er defineret indtil 2012. Og alle gjorde sig fortjent til det nedslag i registreringsafgiften, som fem Euro NCAP-stjerner udløser - hvis bilerne da ellers allerede er til salg på det danske marked. Citroën C4 bliver således en 2011-nyhed i Danmark, Oplyser Citroën Danmark.


Vi nærmer os det punkt, hvor Euro NCAPs visioner er ved at være opfyldt: Den almindelige forbruger skal kunne købe en ny bil uden at skulle spekulere på, om bilen nu også er sikker.
Det skal den bare være!

Euro NCAP offentliggør disse tests en gang i kvartalet. I år er der foreløbig tale om 15 biler, med Honda CR-Z Hybrid på en flot tredjeplads, efterfulgt af Suzuki Swift. Hyundai iX35 er nu nummer otte og Citroën C4 nummer ni på 2010-scorelisten.

 

Se resultaterne for de fire på denne side. Blad til næste side for flere fotos og få flere detaljer via følgende links:

      - se en opdateret 2010-oversigt.

      - se placeringerne i piskesmæltesten

      - læs om beregningsmetoderne
      - for at se en opdateret 2010-oversigt.

 

 

Bedst i test: Honda CR-Z el-hybrid- 2010


Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

93

80

71

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Honda CR-Z
er en 1,5 liter benzin/elektrisk hybridbil. Altså ikke en 100% el-bil, men en blanding, hvor man er sikker på ikke at løbe tør for strøm. De, der måtte være bekymret over, om el-motoren og batterierne skulle betyde en ekstra fare ved en kollision, kan være rolige. De hidtidig testede hybridbiler har klaret sig usædvanlig godt: Honda Insight Hybrid og Toyota Prius.

Der var i første omgang ingen negative bemærkninger til Honda CR-Z og de gule markeringer på grafikken er tæt på grønt. Piskesmældtesten klares flot og det nye område i pæletesten håndterer Honda  også fint. Frontaltesten viser 14,6 point ud af 16 mulige.  Det er fint, men vi er ved at blive forvænt. Suzuki Swift er f. eks. bedre.
De børnesæder Honda selv anbefaler til bilen passer ikke i bilens forreste passagersæde. Der måtte derfor ekstra tests til at vurdere sikkerheden med en voksen på forsædet og et barn i bagsædet. I den situation, skal man sikre sig, at forsædet er rykket så langt frem som muligt. Det ændrede dog ikke på barnekarakteren, der ligger pænt højt. 
Bildesignrne har et generelt problem med at gøre overgangen fra front til motorhjælm fodgængersikker - men det har Honda ikke. Flot, grøn markering på det meste af fronten.

Konklusion: Honda har gennem årene fokuseret meget på fodgængertesten og det giver nu pote, efter at den fra og med 2009 blev et led i den samlede vurdering.


Suzuki Swift- fremtidssikker


Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

82

62

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Suzuki Swift
er testet med alt det sikkerhedsudstyr, som manglede på den mindre Suzuki Alto, da den blev testet. Så nu får Suzuki oprejsning, testen her viser, at fabrikken virkelig forstå at bygge sikre biler. Frontaltestens 15,7 point ud af 16 mulige er særdeles flot. Ser vi på de bagvedliggende værdier er forskellen mellem gul og grøn markering så lille, at tilfældet kan have rådet. Værdien for sikkerheden i brystområdet kan maksimalt give et delresultat på 4,000. Ved  3,995 skifter markeringen fra gul til grøn. I testen fik Swift 3,976 point!

Piskesmældtesten bragte lige netop Swift op i det finere selskab med grøn markering, op blandt de 20 bedste ud af de efterhånden i alt 86 testede biler. Benene er også sikret: Swift har knæairbag som standard.  Pæletesten viste kun et middel resultat i brystområdet og testen af fodgængersikkerheden gav et minus på samme område, som de fleste andre biler har problemer med: Det sted hvor den mere eller mindre lodrette front går over og bliver motorhjælm.

Konklusion: Et flot resultat, som Suzuki for så vidt kunne hvile på frem til og med 2012, men det gør man nok ikke

 

 

Hyundai iX35 - stor og sikker

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

90

88

54

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Hyundai iX35
ligger højt i karakterer på nær i fodgængertesten, der kun er middel. Gardinairbaggen kom i klemme under udløsningen og gav ikke fuld effekt. Det gav strafpoint i både side- og pæletest, men ikke så meget, at det gjorde rigtig ondt på pointtallene. Benområdet er i Hyundai i35 godt beskyttet ligesom i de andre biler i denne testomgang. Det har ellers altid været et ømt punkt – både for bilfabrikanterne og nok især for bilisterne, der blev indblandet i en frontalkollission.

Konklusion: Hyundai iX35 er en forholdsvis stor og tung bil. Det giver den et lille sikkerhedsforspring, ikke mindst når den samtidig er godt konstrueret

 

 

 

Citroën C4 - kan blive bedre

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

90

85

43

97

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Citroën C4
ligger flot med hensyn til voksen, barne- og aktiv sikkerhed. Kun fodgængertesten var under lavmålet. 17 af de i år og sidste år 65 testede biler er dog endnu dårligere på dette punkt og i 2012 skærpes kravene endnu mere på dette punkt, så Citroën skal oppe sig på dette område. ESC er standard. Og dermed er statens fradrag på 3.600 kr.  hjemme. Et andet positivt punkt under ”Aktiv sikkerhed” er en fartbegrænser, som føreren selv kan indstille.
Der er to andre punkter, hvor Citroën, på trods af det pæne resultat, burde forbedre sig yderligere: Piskesmældtesten, som kun er middelgod (eller halvdårlig) samt omkring beskyttelsen af førerens brystkasse i tilfælde af en sidekollision. Det er et nyt område, der måles på Euro NCAPs nye testmetode (siden 2009) og det har ikke alle fabrikanter ikke fået indstillet sig på endnu.

Konklusion: Godt resultat, men godt kan blive bedre

 

 

Teksterne må citeres redaktionelt med kildeangivelse

Næste side   

     
   

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk