}

  Sikkerbil.dk  - Bag om stjernerne                               opdateret  25-03-2016

   Her er den fulde artikel om emnet :  
  
   
I det nye Euro NCAP optræder en række begreber, der ikke tidligere har haft betydning for testens resultater. De angives ofte som forkortelser baseret på de engelske navne. Dem vil man se anvendt især på www.euroncap.com, den officielle hjemmeside.
Vi bringer et udvalg af dem herunder med oversættelse til de danske betegnelser:

AOP     Adult Occupant Protection Voksenbeskyttelse (Boks 1 i Euro NCAP testen
AEB Autonomous Emergency Braking Automatisk nødbremse (3 typer)
COP Child Occupant Protection Børnesikkerhed (Boks 2 i Euro NCAP testen)
CRS Child Restraint System Autostole til børn
ESC Electronic Stability Control Stabilitetssystem (tidl. ESP)
FW Full Width Frontalkollision med hele fronten
SAS Speed Assistant System Aktivt fartbegrænser-system
ISA Intelligent Speed Assistance Intelligent fartinformation: MSA kombineret med SLIF
MSA Manual Speed Assistance Manuel markering af km/t hastighedsadvarsel
SLIF Speed Limit Information Function Systemet detekterer selv fartbegrænsninger
LDW Lane Departure Warning Vognbaneassistent - advarsel
LKA Lane Keep Assist Vognbaneassistent - aktiv hjælp
ODB Offset Deformable Barrier Crashtestbarriere, delvis dækning
 PP Pedestrian Protection Fodgængerbeskyttelse (Boks 3 i Euro NCAP testen.
SA Safety Assist Sikkerhedsudstyr (Boks 4 i Euro NCAP testen)
SBR Seat Belt Reminder Selehusker (selealarm)
SLD Speed Limitation Device Justerbar fartbegrænser

Kilde: Euro NCAP - oversættelse: Leif Nielsen
                                                    

 



Tilbage til forsiden: KLIK på bilen: 

redigeret 06-01-2014      

Euro NCAP i 2013 og i årene frem til 2017  (fortsat fra forsiden)

 

2013

Total score

Mindste procent for 5 stjerner:

80% 60% 60% 65% 80 %
Mindste procent for 4 stjerner: 70 60 50 55 70
Mindste procent for 3 stjerner: 40 30 25 30 60
Mindste procent for 2 stjerner: 30 25 15 20 55
Mindste procent for 1 stjerne: 20 15 10 10 45

Gul markering viser, hvor der sker ændringer i 2013.          
Bemærk især, at kravet til fem stjerner i forbindelse med børn på bagsædet er sænket i forhold til tidligere. Det skyldes nye målemetoder, som bilfabrikanterne får et år til at reagere på. I gruppen "sikkerhedsudstyr" stiger minimumskravet for fem stjerner fra 60 til 65%. 

 

 

2014      

Total 
 score        

Mindste procent for 5 stjerner:

 80%

75% (60)

60%

65%

75% (80)

Mindst for 4 stjerner:

70

60

50

55 (40)

65 (70)

Mindst for 3 stjerner:

50 (40)

30

0 (25)

30 (25)

50 (60)

Mindst for 2 stjerner:

30

25

20 (15)

20 (15)

40 (55)

Mindst for 1 stjerne:

20

15

10

10 (5)

30 (45)

Vægtning

40 (50)

20

20

20 (10)

 

Gul markering viser, hvor der sker ændringer i 2014. Tallene i parantes er 2013-grænserne. Alle tal er procent. Bemærk, at kravene til totalscore for de enkelte stjerneantal er faldet i takt med, at kravene på de enkelte punkter er steget. 



2015      

Total 
 score        

Mindste procent for 5 stjerner:

80%

75%

65% (60)

70% (65)

75%

Mindst for 4 stjerner:

70

60

50

60 (55)

65

Mindst for 3 stjerner:

50

30

40

40 (30)

50

Mindst for 2 stjerner:

30

25

20

20

40

Mindst for 1 stjerne:

20

15

10

10

30

Vægtning

40

20

20

20

 

Gul markering viser, hvor der sker ændringer i 2015. Tallene i parantes er 2014-grænserne. Alle tal er procent.



 
2016     

Total 
 score        

Mindste procent for 5 stjerner:

80%

75%

60% (65)

50% (70)

69% (75)

Mindst for 4 stjerner:

70

60

50

40 (60)

58 (65)

Mindst for 3 stjerner:

60

30

40

25 (40)

43 (50)

Mindst for 2 stjerner:

50 (30)

25

30 (20)

20 (15)

34 (40)

Mindst for 1 stjerne:

40 (20)

15

20 (10)

10

25 (30)

Vægtning

40

20

20

20

 

Gul markering viser, hvor der sker ændringer i 2015. Tallene i parantes er 2014-grænserne. Alle tal er procent.



 

  • Euro NCAP skifter spor
    Fra 1. Januar 2013 begynder Euro NCAP en ny æra, der skal føre til øget sikkerhed for såvel børnene i bilen som for de bløde medtrafikanter udenfor bilen.
    Ligesom der varmes op til øget satsning omkring aktiv sikkerhed i form af bl.a. indførelse af de nye AutoBrems systemer i pointskalaen, men hvor systemet også får betydning i vurderingen af passiv sikkerhed som øget sikring mod piskesmæld.
    Ændringerne vil betyde, at man ikke mere på alle punkter vil kunne sammenligne med tidligere resultater.
    Blandt andet indføres nye regler for matematisk afrunding ved beregningen af resultaterne. Det betyder f. eks., at en bil, der ved beregningen af slutresultatet kun opnår 59,50-59,99% i fodgængertesten vil blive rundet ned til nærmeste hele tal, altså 59% og dermed være firestjernet (se skemaet øverst på siden). I de tidligere år siden procenttallene blev indført i 2009, ville de 59,50 - 59,99% være blevet rundet op, som vi har lært det i skolen, til 60% og dermed nået op på kravet for en femstjernet bil. Afrundingsmetoden for totalscoren er endnu mere kompliceret, men betyder i de fleste tilfælde også en nedrunding.
    Stjernemæssigt betyder den nye afrundingsmetode kun noget for de biler, der ligger lige på skillelinien for et resultat og det er formentlig ønsket om et rent resultat, der ligger bag de nye tal.

    Lad os tage 2013-ændringerne punkt for punkt:

    Der skal holdes øje med tidligere resultater:

    Hidtil har Euro NCAP ikke fulgt op på givne karakterer
     , de har været et øjebliksbillede af en given bilmodel og ingen har holdt øje med, om design og sikkerhedsudstyr på en testet model blev ved med at være standard.

  • Fra 1. Januar 2013 tager Euro NCAP i henhold til en ny såkaldt "protokol",  luppen frem. For det første indskrænkes karakterer og stjernevurdering til principielt kun at gælde højst seks år efter offentliggørelsen, idet Euro NCAP skønner, at ældre resultater vil kunne være vildledende for bilkøberne.
  • Hvis specifikationerne for en testet bil ændres i op- eller nedadgående retning indenfor den seks års periode, kan resultaterne annulleres tidligere.
  • Euro NCAP vil foretage en årlig inspektion eller hvis en testet model faceliftes. Resultatet af inspektionen, som indledes tre måneder før udløb, skal kunne gælde for yderligere et år. Det bliver bilfabrikantens ansvar i tide at sikre Euro NCAP relevante oplysninger om modelændringer.
  • Sker det ikke eller er oplysningerne ikke fyldestgørende, vil Euro NCAP udlede, at bilen ikke mere opfylder kravene bag en given stjernevurdering.
    Resultatet af det årlige check vil løbene blive offentliggjort på de enkelte bilmodellers testside på
    www.euroncap.com.
  • I nogle tilfælde vil eksisterende resultater kunne overføres til en faceliftet model, en anden modelvariant eller til en søstermodel som i tilfældet VW UP, Skoda Citigo og Seat Mii, hvor det reelt kun er VW Up, der er testet. Efter særlig aftale vil også biler af andre mærker kunne accepteres som medlemmer af familien. Senest er det sket med nye varianter af Seat Leon  og Skoda Rapid
    (September 2013)
  • Resultater, der ikke mere anses for gældende, vil ikke bliver fjernet fra websiden af hensyn til brugtbilmarkedet, men der vil blive noteret ved hvilket produktionsnummer en ændring er sket. Det er det såkaldte VIN-nummer, som man fysisk kan finde på bilerne samt på registreringsattesten og, hvis man kender en bils registreringsnummer, på SKATs nye motorregister.
  • Når et resultat er blevet diskvalificeret må bilfabrikanten ikke mere anvendet det i markedsføring, heller ikke med testlogoet, hvor teståret skal være anført.
  • For at en anden modelvariant end den testede skal kunne bruge resultatet, er betingelsen, at den vægtmæssig er inden for +/- 150 kg af den testede models egenvægt.
  • Den skal have næsten samme karrosseri struktur fra den såkaldte B-stolpe og frem  (midterstolpen).
  • Den skal have samme antal døre som den testede bil og have samme eller mere sikkerhedsudstyr.
  • Euro NCAP forbeholder sig ret til at kræve nye test af enkelte områder eller ny test af hele bilen.
  • Euro NCAP vil oprette og vedligeholde en database indeholdende de accepterede varianterne og vil offentliggøre listen i forbindelse med den årlige inspektion.
  • For at en bil kan godkendes som en "søstermodel", skal Euro NCAP kunne acceptere at den, bortset fra navn og mærke også har samme sikkerhedsudstyr som den testede udgave.
    Den mest solgte udgave af søstermodellen skal have samme karrosseritype og  drivlinje.
  • Fabrikanten skal på opfordring stille op med en søstermodel til et strip-check, senest på inspektionstidspunktet.
  • Søstermodeller data vil blive taget direkte fra den først testede model.

    + + +
     

    (Oplysninger stammer fra Euro NCAP Application of Star ratings, version 1.0, oktober 2012. - senest redigeret som Version 2.2 Juli 2013. Oversat  og refereret af Leif Nielsen, Sikkerbil.dk)

 

 

 

 

 

  • I 2013 blev fodgængertesten udviklet yderligere.
    En enkelt Selehusker er nu ikke mere nok, der skal to eller tre til for at udløse point.
  • Den hidtidige protokol for fartbegrænser blev udvidet til at præmiere det intelligente fart-assistance (Speed Assistance) udstyr (SAS).
    Her kan maks. opnås 2 point, idet der givet 1 point for fartadvarsel og 1 point for fartbegrænser, således at et intelligent fartbegrænser udstyr via kamera i bilen eller GPS kan sikre, at bilen ikke overskrider de lokale hastighedsbegrænsninger.
    Hidtil har bilerne kunnet opnå et ekstra point i Aktiv sikkerhed boksen, hvis de havde en fra førerpladsen justerbar fartbegrænser.
    Denne teknik udvides nu til også at gælde
    1). systemer, der anvender digitale kort og/eller kamera.
    2). Som adviserer, advarer eller begrænser hastigheden til det lovlige.
    Scoringen, der udregnes alt efter hvad det enkelte system kan, kunne fra og med 2013 øges fra det hidtidige ene point til fremover 3 point. Men det var i 2013 en betingelse, at systemet var monteret på mindst 50% af køretøjer solgt i EU-28 (altså i 28 EU-lande).
    Det totale antal point i Aktiv sikkerhedsboksen steg fra 7 til 9 og senere igen, i 2014, til 13. Det vil sige, at man ikke mere kan sammenligne med tidligere tests siden 2009.
    Minimumpoint for fem stjerner i denne testboks steg fra 60 til 65 procent. Det fortsætter i 2014, men nu er det totale antal point som nævnt steget fra 9-13 point i sikkerhedsboksen og denne boks vægtes nu med 20% mod tidligere 10%, procenter, der tages fra  voksenboksen.
  • Fodgængertesten får indført en ny målemetode og nyt måleudstyr med ca. 166 målepunker på fronthjælmen.
  • Barnetesten opdateredes i 2013 med en ny såkaldt "protokol". Den hidtidig vurderingsmetode udgår og erstattes af et installationscheck, hvorunder der også indgår et check af bilens instruktionsbog omkring emnet. Desuden indføres reviderede 3 og 18 mdr. dukker.
    Fremover skal bilerne nemlig testes for egnethed i forbindelse med børnenes autostole. Det sker ved at prøve at montere ca. 10 af markedets bedste autostole inden for de enkelte vægtgrupper og monteringstyper, kaldet "
    Top Pick Child Restraint Systems".
    Otte stole blev nomineret til at deltage i første 2013-test. Nemlig Maxi Cosi Cabriofix (sikkerhedsselemontering), Römer King Plus (sikkerhedsselemontering), Römer Duo Plus (Isofix), Maxi Cosi Cabriofix & Easyfix (sikkerhedsselemontering), Maxi Cosi Cabriofix & Easyfix (Isofix), BeSafe iZi Kid X3 ISOfix, Maxi Cosi Pearl & Familyfix (Isofix) samt Römer KidFix (Isofix).
    Dertil kom to individuelle stole udvalgt af bilproducenten.
    Udvælgelsen er betinget af gode testresultater i de årlige test, som ADAC udfører for de europæiske bilklubber og forbrugerorganisationer. I Danmark FDM og Forbrugerrådet (TÆNK).

    På Euro NCAPs hjemmeside vil de enkelte bilsæders egnethed som base for en autostol (barnestol) blive markeret med op til fire point og med kommentaren: Problemløs at installere (Pass), sikkerhedsproblem (Fail) Installation ikke tilladt (Exempt).
    For at retfærdiggøre en ikke varslet ændring af barnesikkerheden sænkedes procentkravet til fem stjerner i barnetesten fra 75% til 60%. Men kun gældende for 2013


 

Euro NCAP 2014-2017:

 

Sådan ser Euro NCAPs planer ud for de kommende år - planer, der hen ad vejen kan blive justeret, men som er blevet diskuteret med bilindustrien:

I 2014 indførtes en ny og mere præcis målemetode i fodgængertesten. Ligesom der satses på at indføre bedre metoder til vurdering af sikkerheden for bilens fører og passagerer samt øget belønning til ulykkeshindrende systemer.

Piskesmældtesten skal opgraderes med en statisk vurdering af hovedstøtterne ved bagsædet En ny byzone-protokol for AEB (automatisk bremsning) indføres
.
Piskesmældtesten kommer også
til at omfatte hovedstøtterne ved bagsædet og der indføres nye beregningsmetoder, hvor fremover maksimum seks i stedet for de hidtil fire point fordeles mellem for- og bagsæder og med hensyntagen til, om bilen har Autobrems. Maks for forsæder bliver 2,0 point, for bagsæde-hovedstøtterne maks 1,0% og har bilen AEB-City som standard og er forsædetesten klaret til minimum 1,5% tæller AEB City med plus 3,0 procent

Vægtningsfaktoren for beregningen af samlet score  er ændret, så voksentesten fremover kun vægter med 40% mod før 50%. De 10% bruges til at hæve vægtfaktoren for AKTIV SIKKERHED fra 10 til 20%. Fodgængertesten og barnetesten vægtes fortsat med hver 20%.

2015:
er interessant, for her kommer en ny frontaltest ind i billedet: Udover den hidtidige 64 km/t test med 40% overdækning indføres nu en frontaltest i bilens fulde bredde og med små kvinde-dukker. En fører på forsædet og en passager på bagsædet. Barnetesten kommer til at inkludere børnestørrelser på seks og ti år og derover.
Vægten af karaktergrupperne (boksene) ændres, således at voksenboksens 50% fremover bliver sat ned til 40%. De dermed frigjorte 10% flyttes til Safety Assist (SA), altså sikkerhedsudstyr, som kommer til at vægte med 20% ligesom barnesikkerhed og fodgængersikkerhed i forvejen gør.
Fodgængertesten opdateres på nogle tekniske punkter.
Tidligere planer om at indføre højere barnedukker er stillet i bero til 2016.

2016-2017:
Disse to år bliver fredet for ændringer i pointskemaerne, ligesom der ikke vil blive foretaget væsentlige ændringer.

 

Kilde: "Euro NCAP Rating Review, juli 2015"

 

 

 

 

www. Sikkerbil.dk © 2014 • Mail: info@sikkerbil.dk