}

  Sikkerbil.dk  - Bag om stjernerne                  

                                                            Tilbage til forsiden: KLIK på bilen: 

 

 

 

Læs mere om: Sikkerheden i indiske biler  (fortsat fra forsiden)


24-01-2015

Indiske biler sat under lup

Det globale NCAP-samarbejde, Global NCAP, har offentliggjort de første uafhængige crashtests af indisk producerede biler på et marked, hvor trafikken kræver 130.000 ofre hvert år - heraf tæt på 21.000 bilister og deres passagerer.

 


Indiske biler sat under lup.
Det globale NCAP-samarbejde, Global NCAP, har offentliggjort de første uafhængige crashtests af indisk producerede biler på et marked, hvor trafikken kræver 130.000 ofre hvert år - heraf tæt på 21.000 bilister og deres passagerer.
Indiske biler er usikre, konkluderer testen med den indiske Tato Nano som eksempel. Se testvideo, KLIK HER


VW Polo uden airbag gav så dårligt et resultat, at den indiske Polo fremover vil få airbag som standard. Der er ingen tvivl om, at det globale testinitiativ vil højne interessen for sikre biler og dermed skabe mulighed for eksport.
Den indiske såvel som den latin-amerikanske crash test har basalt Euro NCAP som model, men i en lavprisudgave.
Frontaltesten kan dog direkte sammenlignes.
Læs


Hyundai i10 fik ligesom VW Polo nul stjerner. Ser man på grafikkerne klarer den sig væsentlig dårligere end Polo.
Dette resultat er milevidt fra den i maj 2014 foretagne Euro NCAP test, hvor i10 har seks airbags.
.


Sådan testes bilerne rundt om i verden, nu også Indien KLIK HER


Malaysia er et af de lande, der interesserer sig for sikre biler,  men ellers står det sløjt til med såvel bil- som trafiksikkerhed især i de Sydøstasiasiske lande og i Sydamerika. Internationalt gøres der imidlertid nu et stort arbejde for at højne trafiksikkerheden i disse områder og på punkter, hvor man hurtigt og tydeligt kan opleve forbedringer.
Euro NCAP-testen er blevet udviklet i en reduceret form. Ikke med hensyn til kollisionshastigheden og 40% overdækning af fronten, , men derudover er det kun børnesikkerheden vurderes efter et mildere kriterium. Sydamerika har knap et par år haft en lokal NCAP-test, nemlig Latin NCAP, der er partner med bl.a. Euro NCAP.
Det globale samarbejde har for Euro NCAP betydet mindre tilskud fra bilklubberne, idet deres paraplyorganisation FIA valgte at støtte udviklingslandene.

 

 

www. Sikkerbil.dk © 2015 • Mail: info@sikkerbil.dk