Elbilerne skal også være sikre
 
- der er højspænding på bilernes el-net

  Sikkerbil.dk -bag stjernerne - på dansk -tilbage til forsiden, klik på FLAG       -                                       

Første uafhængige elbil crashtest:
Mitsubishi i-MiEV


ADAC kommenterer det ikke, men bemærk, at alle airbags udløses ved frontalkollisionen, også hovedbeskyttelsesairbaggene, der normalt kun udløser ved en sidekollission. Men det sker formentlig med vilje, idet kroppens - og dermed hovedets bevægelser under bevægelsen fremad og derefter mere eller minbdre lige bagud, kan være ret voldsomme og give hovedskader i den lille bil. Bl.a. Saab bruger også teknikken med at lade alle airbags udløse - det er dyrt, men sikrest. (Foto: ADAC)

 


I modsætning til Euro NCAP har ADAC udsat i-MiEV fr en bagendetest idet det er her, at elmotor og batterier befinder sig. Det skabte ingen problemer.
Den lille i-MiEV, som i øvrigt er identisk med Citroën C-Zero og Peugeot iON, klarede sig pænt i ADACs frontaltest, hvor den ellers er handicappet af en forholdsvis høj vægt i forhold til sin størrelse.


Det skal blive interessant at se, om Euro NCAP kommer til samme resultat. i deres test, som er udført på det hollandske TNO-testinstitut.
ADAC har ikke udført side- og pæletest samt piskesmæld-test.
Ej heller børnetest og fodgængertest.
ADACs test fokuserer især på eventuelle problemer i forbindelse med, at det er en 100% elbil. 

Grafikkens farver:
Grøn = god
Gul = ok
Orange = på det jævne

Den lille i-MiEV, som i øvrigt er identisk med Citroën C-Zero og Peugeot iON, klarede sig pænt i ADACs frontaltest, hvor den ellers er handicappet af en forholdsvis høj vægt i forhold til sin størrelse.
Det skal blive interessant at se, om Euro NCAP kommer til samme resultat. ADAC har ikke udført side- og pæletest samt piskesmæld-test.
Ej heller børnetest og fodgængertest.
ADACs test fokuserer på eventuelle problemer i forbindelse med, at det er en 100% elbil. 

Det skal blive interessant at se, om Euro NCAP kommer til samme resultat. ADAC har ikke udført side- og pæletest samt piskesmæld-test.
Ej heller børnetest og fodgængertest.
ADACs test fokuserer på eventuelle problemer i forbindelse med, at det er en 100% elbil. 

Den tyske bilklub og crashtestekspert, ADAC, kom før Euro NCAP med en uvildig test af en af de nye, fabrikskonstruerede elbiler. Altså ikke en el/benzin hybrid, men en 100% el-drevet bil, opbygget fra bunden til el-drift.
Frontaltesten er foretaget i henhold til Euro NCAPs protokol (principper), der forskriver en kollisionshastighed på 64 km/t. Fronten skal ramme den kubeopbyggede (på billedet blå) barriere med kun 40% af fronten for at belaste karrosseriet mest muligt. Det er da også sådan, at de fleste ulykker ser ud i virkeligheden. ADACs test mangler en sidekollisionstest og en pæletest, men til gengæld har ADAC taget en bagendetest i brug, hvor en rullende barriere på 1.400 kg med 80 km/t rammer el-bilens bagende. Her er den såkaldte "overdækning" på 70% af bilens bredde. i-MiEV har i øvrigt "hækmotor" i form af en
sammenbygget drivlinie: el-motor, gear og bagaksel.
Den kubeopbyggede stødpude mildner kollisionen og simulerer, at det er en anden bil, med et eftergivende karrosseri, der er partner i kollisionen.
Et krav til en sikker elbil er, at højspændingen skal kobles fra i kollissionsøjeblikket. Det skete helt efter bogen på i-MiEV, hvor den gule sikringsblok (se foto herunder) frigjordes som planlagt, hvorved højspændingen blev afbrudt. Det blå foto herunder viser, at batterikassen revnede, men den holdt.

Det mener ADAC om iMiEV:

+God plads
Tilstrækkelig ydelse
God affjedring
+ Sikre køreegenskaber
Kort rækkevidde (94 km)
Lang ladetid fra almindelig stikkontakt


(fotos: ADAC)

ADACs konklusion er, at trods
i-MiEVs lette opbygning og højspænding byder den på god sikkerhed for passagererne.

Det siger ADAC videre:
"Kabinen forblev stabil . Såvel i frontaltesten som under bagendetesten virker japaneren overbevisende. Bilens sikkerhedssystemer har registreret crashforløbet korrekt og automatisk frakoblet højspændingen. Også Lithium-batteriet med sine 88 celler forblev ubeskadiget..
Frygten for, at el-biler vil optræde som regulære "strømbomber", er der altså ikke tale om i dette tilfælde.
Testen viser, at el-biler i relation til sikkerhed ikke behøver stå tilbage for sammenlignelige biler med forbrændingsmotor.
Frontaltesten viste, at energien i den lille japanerbil blev absorberet godt. Instrumentpanelet blev trykket lidt ind i bilen, ligesom fodrummet blev lettere deformeret. Overlevelsesrummet i kabinen blev dog bibeholdt. Fører- og passagerairbag udløstes efter bogen, hvilket også gjaldt selestrammerne.
Benområdet, lårbenene, kunne kræve opmærksomhed fra fabrikkens side..
Bagendetesten, som vi her ser første gang, gav ingen anledning til kritik af i-MiEVs stabilitet. El-motor, gear og bagaksel er sammenbygget og blev ved påkørslen med 80 km/t flyttet 40 cm ind i bilen."

-------------------------------------------

ADAC har ikke tildelt i-MiEV nogle stjerner, det venter til Euro NCAP kommer med en fuld sikkerhedstest den. 23. februar 2011.

Med elbilernes opdukken i trafikbilledet vil de også blive indblandet i større eller mindre uheld eller ligefrem ulykker.

Hvis bilen ikke er konstrueret optimalt, vil man kunne risikere at komme til at befinde sig i et gnistrende inferno af højspændte volt og dræbende ampere.

Det vil også kunne ske med en perfekt konstrueret el-bil, nemlig hvis det bliver nødvendigt for redningsfolkene at klippe eller skære i bilen, og de ikke kender dens farlige, højspændte steder.

Der er derfor to ting, der skal være på plads inden el-bilerne slippes løs i trafikken:

De skal i en uafhængig crashtest have bevist, at de er rigtig konstrureret.

Der skal være information i eller på bilen, der fortæller, at det er en el-bil og informerer om de højspændte områder.

Det sidste punkt har ADAC taget hånd om i samarbejde med FIA Foundation, der støtter trafikale sikkerhedsprojekter af forskellig art.

Det sker i form af et "Redningskort" over hver bil.  Her får redningstjenesterne et hurtigt overblik bilens konstruktion med præcis angivelse af, hvor der risikofrit kan klippes og skæres uden at ramme højspændingsledninger og batterier. Desuden er alle airbags markeret. Redningskortet er ikke skabt for el-bilerne alene, men også til alle de andre biler på markedet.

(Gå til redningskortet her)

lni

 

Følgende elbiler er i år på planen hos Euro NCAP:

Mitsubishi i-MiEV
(= Citroën C-Zero og Peugeot iON)
Nissan Leaf
Renault Fluenze ZE
Opel Ampera

Følgende benzin/el hybridbiler er allerede crashtestst af Euro NCAP:
Toyota Prius
Honda Insight Hybrid
Honda CR-Z el-hybrid

 

Se video. Klik på foto:

:

Samme konklusion som ADAC kommer til omkring Mitsubishi i-MiEV, vil uden videre kunne overføres til  søstermodellerne Citroën C-Zero og Peugeot Ion.

El-biler i krævende test
I august 2010 offentliggjorde Euro NCAP, at man ville tage fat på de såkaldte "plug-in-biler". Altså biler, der kunne lades op i en stikkontakt.
De kendte tests foretages normalt på en række europæiske testlaboratorier med det formål at alle lande skal kunne komme til fadet i det EU-støttede testsamarbejde.
Men med el-bilerne har man fraveget princippet, så det kun er udvalgte laboratorier med særigt uddannet personale, der får lov at crashe de højspændte el-biler.
Selve testen er dog ens for almindelige biler og el-bilerne.
Inden testen skal  man også have fastlagt, hvordan bilen sættes i frigar. Rigtige el-biler behøver ikke at have en traditionel gearkasse. El-motoren trækker optimalt fra startøjeblikket.
Inden testen monteres et udvendigt LED-lys, som skal vise, om bilens automatiske frakobling af højspændingen har fungeret korrekt.
Det er vigtigt, at ingen medarbejder rører bilen, før den er erklæret ikke-strømførende.

Euro NCAPs respekt for el-bilerne deles af den tyske crashtestekspert, ADAC, der er et af de el-bil godkendte laboratorier.
Det er da også ADAC, der står bag REDNINGSKORTET, som skal sikre, at rednings-mandskabet ved, hvad de står overfor, når de rykker ud til en forulykket bil, som måske ikke engang ser ud som forventet for en elbil.
       
- videre til Redningskortet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


- eller kør HJEM til forsiden

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk •