v\

Piskesmældtesten presser bilindustrien
Andelen af biler med sikre sæder er på tre år steget fra 25% til 44%, mens de rigtig dårlige er faldet fra 16 til 9% 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  -klik på FLAGET for HJEM  opdateret 27. juli 2012

Sådan symboliseres piskesmæld-karakteren

God.

3,000-4,000 point

Jævn.

1,500-2,999 point

Dårlig

0,000 - 1,499 point



Antal Score  Testfase MMærke/model

Point

Hovedstøtte/sæde
1 1 Nov. 2009 Opel Astra 3,737 Passiv
2 2 Nov. 2010 Ford C-Max 3,675 Passiv
3 2 Nov. 2010 Ford Grand C-Max 3,675 Passiv
4 3 Nov. 2011 Geely EC7 3,650 Passiv
5 3 Aug. 2009 Skoda Yeti  3,633 Aktiv
6 4 Maj. 2012 Mazda CX-5 3,630  -
7 5 Febr. 2012 Volvo S60 3,618 Whips (aktiv)
8 5 Febr. 2012 Volvo V60 3,618 Whips (aktiv)
9 6 Nov. 2009 Lexus CT 200h 3,617 Passiv
10 7 Maj. 2011 Seat Alhambra 3,562 Passiv
11 7 Nov. 2010 VW Sharan 3,562 Passiv
12 8 Aug. 2011 VW Golf VI Cabriolet 3,556 Passiv
13 9 Dec. 2008 Volvo XC60 3,540 Passiv, (fast ryg)
14 10 Aug. 2009 Kia Sorento 3,484 Aktiv
15 11 Aug. 2011 Chevrolet Orlando 3,475 Passiv
16 12 Nov. 2011 Mercedes-Benz B 3,472 Passiv
17 13 Febr. 2012 Subaru XV 3,441 Passiv
18 14 Nov. 2010 Kia Venga gentest 3,432 Aktiv
19 14 Febr. 2010 Kia Venga    3,432 Aktiv
20 14 Okt. 2011 Opel Zafira Tourer 3,431 Passiv
21 15 Febr. 2012 Mercedes-Benz ML 3,418 Passiv
22 16 Nov. 2010 Mini Countryman 3,408 Passiv
23 17 Maj. 2010 Alfa Romeo Giulietta 3,404 Aktiv
24 18 Okt. 2011 Opel Astra GTC 3,399 Passiv
25 19 Nov. 2011 VW UP! 3,373 Passiv
26 19 Nov. 2011 Seat Mii 3,373 Passiv
27 19 Nov. 2011 Skoda Citigo 3,373 Passiv
28 20 Aug. 2011 Hyundai i40 3,362 Passiv
29 21 Febr. 2012 Honda Civic 3,291 Passiv
30 22 Dec. 2008 Alfa Romeo Mito 3,350 Aktiv ( u/vinkeljustering)
31 22 Febr. 2011 Citroën C--Zero 3,350 Aktiv
32 22 Febr. 2011 Mitsubishi i-MiIV 3,350 Aktiv
33 22 Febr. 2011 Peugeot iOn 3,350 Aktiv
34 23 Maj. 2012 Hyundai i30 3,349  -
35 24 Nov. 2011 Chevrolet Malibu 3,344 Passiv
36 24 Febr. 2009 Toyota Avensis 3,344 Aktiv
37 25 Nov. 2011 Kia Rio 3,335 Passiv
38 26 Nov. 2010 VW Passat 3,316 Passiv
39 27 Aug. 2011 Audi A6 3,311 Passiv
40 27 Aug. 2011 VW Jetta 3,311 Passiv
41 28 Maj. 2010 BMW 5 (ny) 3,306 Aktiv
42 28 Febr. 2009 VW Golf VI 3,306 Passiv
43 29 Nov. 2010 Opel Meriva 3,294 Passiv
44 30 Nov. 2011 VW Beetle (2011) 3,232 Passiv
45 31 Nov. 2010 Opel Meriva 3,294 Passiv
46 32 Nov. 2009 VW Scirocco 3,292 Passiv
47 33 Febr. 2012 Ford Focus 3,281 Passiv
48 34 Maj. 2009 Audi Q5 3,267 Passiv
49 35 Maj. 2009 Kia Soul 3,265 Aktiv
50 36 Febr. 2009 Volvo V70 2007 3,253 Volvos  WHIPS-system
51 37 Maj. 2011 Peugeot 508 3,229 Passiv
52 38 Okt. 2011 Hyundai Veloster 3,225 Passiv
53 39 Nov. 2010 Kia Sportage 3,191 Aktiv
54 40 Okt. 2011 Audi Q3 3,188 2-vej passiv
55 41 Febr. 2009 Volvo C30 2009 3,175 Volvos  WHIPS-system
56 42 Okt. 2011 Fiat Freemont 3,172 Proaktiv
57 43 Febr. 2009 Audi A4 3,150 Passiv, Anti-whiplash
58 44 Aug. 2010 Honda CR-Z 3,149 Aktiv
59 45 Nov. 2009 Saab 9-5 3,143 Aktiv
60 46 Nov. 2009 Chevrolet Cruze 3,140 Passiv
61 47 Aug. 2011 Chevrolet Aveo 3,117 Passiv
62 48 Aug. 2009 Honda Insight Hybrid 3,089 Aktiv
63 49 Maj. 2012 BMW 3 3,076 Passiv
64 50 Aug. 2010 Suzuki Swift 3,072 Passiv
65 51 Febr. 2009 Opel Insignia 3,064 Aktiv
66 52 Maj. 2009 VW Tiguan 3,040 Passiv
67 53 Aug. 2010 Hyundai iX35 3,020 Aktiv
68 54 Febr. 2012 BMW 1 2,956 Passiv
69 55 Febr. 2012 Ford Ranger 2,946 Passiv
70 56 Okt. 2011 Toyota Yaris 2,944 Passiv
71 57 Dec. 2008 Renault Koleos 2,940 Passiv
72 58 Nov. 2011 Fiat Panda 2,927 Reaktiv
73 59 Nov. 2010 Audi A1 2,926 Passiv
74 60 Nov. 2011 Jeep Grand Cherokee 2,923 Aktiv
75 61 Aug. 2011 Opel Ampera 2,894 Passiv
76 62 Aug. 2011 Chevrolet Volt 2,894 Passiv
77 63 Febr. 2011 Mitsubishi ASX 2,882 Passiv
78 64 Aug. 2011 Citroën DS5 2,880 Passiv
79 64 Febr. 2012 Nissan Leaf 2,880 Passiv
80 65 Nov. 2009 Chevrolet Spark 2,839 Passiv
81 65 Nov. 2010 VW Amarok 2,839 Passiv
82 66 Nov. 2011 Range Rover Evoque 2,838 Passiv
83 67 Febr. 2012 Jeep Compass 2,836 Passiv
84 68 Maj. 2009 Honda Jazz 2,809 Passiv
85 69 Aug. 2010 Citroën C4  2,784 Statisk
86 70 Aug. 2009 Subaru Legacy 2,780 Passiv
87 71 Maj. 2011 Citroën DS4 2,777 Passiv
88 72 Maj. 2009 Infiniti FX37 2,770 Aktiv
89 73 Maj. 2010 Nissan Cube 2,748  -
90 74 Maj. 2012 Peugeot 208 2,743  -
91 75 Maj. 2009 Hyundai i20 2,740 Aktiv
92 76 Febr. 2011 Nissan Juke 2,724 Aktiv
93 76 Nov. 2010 Nissan Micra  2,724 Passiv
94 77 Febr. 2009 Toyota iQ 2,706 Passiv (fast ryg)
95 78 Okt. 2011 Lancia Thema 2,693 ikke oplyst
96 79 Aug. 2009 VW Polo 2,638 Passiv
97 80 Okt. 2011 Chevrolet Captiva 2,624 ikke oplyst
98 81 Dec. 2008 Lancia Delta 2,620 Aktiv, 
99 82 Okt. 2011 Lancia Voyager 2,591 ikke oplyst
100 83 Aug. 2011 BMW X3 2,590 Aktiv
101 84 Nov. 2009 Mazda 3 2,508 Aktiv
102 85 Febr. 2011 Dacia Duster 2,491 Passiv
103 86 Nov. 2009 Mercedes E (ny) 2,472 Aktiv
104 87 Novt. 2011 Jaguar XF  gentest) 2,462 Passiv
105 88 Febr. 2012 BMW X1 - rekalk 2,459 Passiv
106 89 Febr. 2009 Subaru Impreza 2,458 Passiv
107 90 Dec. 2008 BMW X3 2,440 Proaktiv
108 91 Febr.2009 Seat Exeo 2,420 Passiv
109 92 Nov. 2009 Mercedes GLK 2,404 Aktiv
110 93 Nov. 2011 Mercedes- C Coupe 2,410 Aktiv
111 94 Aug. 2009 Renault Grand Scenic 2,382 Passiv
112 95 Nov. 2009 Renault Kangoo 2 2,380 Passiv
113 96 Dec. 2008 Renault Mégane 2,380 Passiv
114 97 Febr. 2009 Citroën C4 Picasso 2,378  Passiv
115 98 Febr. 2009 Honda Civic 2009 2,277 Aktiv
116 99 Febr. 2009 Honda Accord 2,260 Aktiv
117 100 Aug. 2011 Kia Picanto 2,250 Passiv
118 100 Maj. 2009 Suzuki Alto 2,250 Passiv, fast
119 101 Dec.2008 Hyundai i30 2,220 Aktiv
120 101 Febr. 2009 Skoda Superb 2,220 Passiv,
121 102 Maj. 2009 Toyota Verso 2,212 Aktiv
122 103 Dec. 2008 Ford Fiesta 2,210 Passiv
123 104 Nov. 2010 Jaguar XF 2,188 Aktiv
124 105 Dec. 2008 Citroën  DS3 2,160 Passiv
125 106 Febr. 2009 Mercedes C-klasse 2,101 Aktiv
126 107 Aug. 2009 Toyota Prius III 2,085 Passiv
127 108 Febr. 2009 Mazda 6 2,073 Passiv
128 109 Febr. 2009 Mitsubishi Lancer 2,040 Passiv
129 110 Nov. 2011 Renault Fluence ZE 2,003 Passiv
130 111 Dec. 2008 Seat Ibiza 1,960 Passiv
131 111 Nov. 2011 MG6 1,960 Passiv
132 112 Maj. 2009 Peugeot 3008 1,943 Passiv
133 112 Nov. 2009 Peugeot 5008 1,943 Passiv
134 113 Nov. 2009 Toyota Urban Cruiser 1,921 Aktiv
135 114 Dec. 2008 Mercedes-Benz ML 1,820 Proaktiv,
136 115 Nov. 2009 Peugeot 308 1,619 Passiv
137 116 Dec. 2008 Dacia Sandero 1,580 Passiv
138 117 Dec. 2008 Daihatsu Cuore 1,100 Passiv (u/højdeindst.)
139 118 Dec.2008 Citroën Berlingo 1,040 Passiv
140 119 Maj. 2009 Citroën Nemo Combi 1,025 Passiv
141 120 Dec.2008 Hyundai i10 0,940 Passiv
142 121 Aug. 2009 Citroën C3  0,876 Passiv
143 122 Dec. 2008 Citroën C5 0,570 Passiv
144 123 Dec. 2008 Ford Kuga 0,440 Passiv
145 124 Dec.2008 Citroën C3 Picasso 0,338 Passiv
146 125 Dec.2008 Daihatsu Terios 0 Passiv
147 126 Nov. 2010 Landwind CV9 0 sæderne gik i stykker,
148 127 Dec.2008 Mazda CX-7 0 Passiv
149 128 Nov. 2009 Peugeot 308 CC 0 Passiv
150 129 Dec.2008 Suzuki Splash 0 Passiv
       
  GRÆNSEVÆRDIER
  fra 3,00 1,5-2,99 0-1,49
 
 Resultat- Fordeling 2012: Antal: % 2012   (% dec. 2008)
 statistik: Grøn

67

  44%   (dec. 2008: 25%)
  Orange

70

  47%   (dec. 2008: 59%)
  Rød

13

  9%   (dec. 2008: 16%)

   

150

100%

Enighed
gør stærk..

 

 Forbrugerne blev tidligere mødt med  forskellige tests af bilsæder. Med vidt forskellige resultater for samme biler. Derfor besluttede Euro NCAP at indføre en test, hvor forskellige uenigheder blandt "de kloge" blev ryddet af vejen.
Det var sikkerheds-eksperterne fra  henholdsvis bilistorganisationen ADAC i Tyskland (16 mio medlemmer),  SRA, den svenske færdselsstyrelse samt det engelske forsikringsselskab Thatcham, der i årevis har udført og offentliggjort tests af bilsæder og tilhørende hovedstøtter.

 Euro NCAP fik skabt en såkaldt protokol, en testanvisning, der punkt for punkt anviser data og procedurer for testen.
Det fælles fodslag på området gør, at bilfabrikanterne nu ved, hvad de skal foretage sig for at gøre Euro NCAP tilfreds.

Den indledende testrunde var et chock for BMW og Mercedes. De havde fokuseret på megen ny teknik, men glemt nogle andre, vigtige ting - og det kunne ses på resultaterne.

Peugeot tog deres nul-karaktér for 308 CC med ophøjet ro. De kendte udmærket svaghederne og det er interessant at se,  at halvdelen af alle de med rødt markerede resultater er fra PSA-koncernen, der producerer både Citroën og  Peugeot.

Går man ind i materialet bag testrapporten opdager man en forbavsende forskel på bilfabrikanternes egne betegnelser for bilernes sæder og hovedstøtter. Biler med "aktive, anti-whiplashsæder" burde være i det grønne felt, men det er der flere, der ikke er .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere om piskesmældtesten på næste side og se betegnelserne forklaret og illustreret

www. sikkerbil.dk © 2013 • Mail:info@sikkerbil.dk