Piskesmældtesten presser bilindustrien
Andelen af biler med sikre sæder steg på fire år fra 25% til 44,8%, midtergruppen fra 59% til 42,7% og de rigtig dårlige er gået ned fra 16 til 12,5%.
Hidtil har det kun været forsæderne og deres hovedstøtter, der er blevet testet. Nu indgår også bagsædets hovedstøtter i testen, men denne vurdering udføres statisk. Nogen egentlig bagendepåkørsel foretages endnu ikke, kun en såkaldt slædetest. 
Fra 2014 indgår også AEB City (autobrems ved lavere hastigheder) i beregningen. AEB City kan, hvis monteret på testbilen, give op til 3,0 ekstra point, idet dette udstyr kan nedsætte en eventuel påkørselshastighed eller helt forhindre en påkørsel.
Det kan forhindre eller mildne et piskesmæld.
For at kunne indgå i beregningerne, skal testbilen opnå minimum 1,5 point ud af 2,0 mulige.
Det er altså en helt anden test end den, der blev udført mellem december 2008 og december 2013.
2015 er nu også kommet med.

 Sikkerbil.dk - Bag stjernerne - på dansk -klik på FLAGET for HJEM  opdateret 13-03-2016


Ny 2014/2015
Piskesmældtest vist  i scoreorden            
Piskesmældtesten sker som en såkaldt slædetest, hvor førersædet, monteret på en skinne, kører baglæns og  opbremses med en hastighed, der modsvarer 40 km/t mod en parkeret  bils bagende. Der foretages tre forsøg ved henholdvis 16 og 25 km/t.

GOD

JÆVN

DÅRLIG

Score nr.

Opdateret

Piskesmældtest

Score (af 6 mulige point)

Heraf forsæder

Heraf bagsæde

Heraf AEB City

1

Sept. 2015 Volvo XC90 5,847 1,847 1,000

3,000

2 Sept. 2015 Audi Q7 5,696 1,699 1,000 2,997

3

Sept. 2014

Mercedes GLA

5,638

1,659

1,000

2,979

4 Dec.2015

Mercedes GLC

5,395

1,711 0,875 2,809
5 Nov. 2015 Audi A4 2,0 TDI S-tronic 5,352 1,602 0,750 3,000

6

Sept 2015 Toyota Avensis 5,306 1,652 0,750 2,904

7

Dec. 2015 Jaguar XF 5,155 1,582 0,625 2,948
8

Dec. 2014

Land Rover Discovery

5,021

1,523

0,688

2,810

9

Maj 2014

Mercedes C-klasse

4,886

1,711

0,375

2,800

10 Sept. 2015 Jaguar XE 4,871 1,552 0,375 2,944
11 Nov. 2015 Honda Jazz 4,632 1,626 1,000 2,006
12

Nov. 2014

BMW 2 serie

4,592

1,713

0,750

2,129

13 Dec. 2015 BMW X1 4,367 1,713 0,625 2,029
  2015 Hyundai Tucson 2,784 1,784 1,000 0,000
14

Dec. 2014

Porsche Macan

2,669

1,669

1,000

0,000

15

Okt. 2014

Citroën C4 Cactus

2,663

1,663

1,000

0,000

16 April 2015 Suzuki Vitara 2,675 1,675 1,000

0,000

17

Nov. 2014

Tesla S

2,659

1,659

1,000

0,000

18 Sept. 2015 Mitsubishi L200 2,613 1,613 1,000

0,000

19 Nov. 2015 VWCaddy 2,0 TDI 2,607 1,607 1,000 0,000
20

Sept. 2014

Citroën C1

2,602

1,602

1,000

0,000

20

Sept. 2014

Peugeot 108

2,602

1,602

1,000

0,000

20

Sept. 2014

Toyota Aygo

2,602

1,602

1,000

0,000

21 Dec. 2015 Renault Talisman 2,596 1,596 1,000

0,000

22

Dec. 2014

Subaru Outback

2,592

1,592

1,000

0,000

23

Dec. 2014

Kia Sorento

2,582

1,769

0,813

0,000

24

Dec. 2014

Smart Fortwo

2,556

2,556

0,000

0,000

25 Dec. 2015 Renault Mégane 2,544 1,544 1,000

0,000

26 Dec. 2015 Opel Astra 2,514 1,514 1,000

0,000

27

Dec. 2014

Smart Forfour

2,454

1,704

0,750

0,000

28

Febr. 2014

Nissan Quashqai

2,425

1,425

1,000

0,000

29 Sept. 2015 VW Touran 2,420 1,545 0,875

0,000

30 Sept. 2015 Renault Kadjar 2,393 1,393 1,000

0,000

31 Dec. 2015 BMW Z4 2,387 1,591 0,000 0,000
32

Dec. 2014

Lexus NX

2,378

1,628

0,750

0,000

33

Dec. 2014

Ford Mondeo st. car

2,364

1,614

0,750

0,000

34

Dec. 2014

VW Passat

2,324

1,574

0,750

0,000

35

Juni 2014

VW Golf Sportsvan

2,313

1,563

0,750

0,000

36 Dec. 2015 Mini Clubman 2,309 1,559 0,750 2,062
36

Dec. 2014

Mini Cooper

2,309

1,559

0,750

0,000

37 Dec. 2015 Kia Sportage 2,301 1,676 0,625

0,000

38

Nov. 2014

Nissan Pulsar

2,236

1,486

0,750

0,000

39 Juni 2015 Hyundai i20 2,198 1,823 0,375

0,000

40 April 2015 Renault Espace 2,189 1,564 0,625

0,000

41

Okt. 2014

Nissan X-Trail

2,147

1,647

0,500

0,000

42 Nov. 2015 Honda HR-V 2,134 1,134 1,000

0,000

43 Dec. 2015 Kia Optima 2,101 1,476 0,625

0,000

44 Juni 2015 Fiat Panda Cross 2,088 1,463 0,625 0,000
45 Juni 2015 Skoda Superb 2,024 1,649 0,375

0,000

46 Sept. 2015 Ford Galaxy + S-Max 1,991 1,678 0,313

0,000

47 April 2015 Fiat 500X 1,969 1,594 0,375

0,000

48

Maj 2014

Hyundai i10

1,919

1,544

0,375

0,000

49

Juni 2014

Ford Tourneo Courier

1,849

1,474

0,375

0,000

50

Nov. 2014

Skoda Fabia

1,847

1,847

0,000

0,000

51

Sept. 2014

Citroën Berlingo

1,815

1,002

0,813

0,000

51

Sept. 2014

Peugeot Partner

1,815

1,002

0,813

0,000

52 April 2015 Mazda 2 1,814 1,814

0,000

0,000

53 Sept. 2015 Mazda CX-3 1,782 1,782 0,000

0,000

54

Sept. 2014

Renault Twingo

1,690

1,690

0,000

0,000

55

Nov. 2014

Suzuki Celerio

1,613

1,613

0,000

0,000

55 Dec. 2015 Peugeot Traveller 1,613 1,613 0,000 0,000
56

Juni 2014

Citroën C-Elysée

1,583

1,583

0,000

0,000

56

Juni 2014

Peugeot 301

1,583

1,583

0,000

0,000

57 Dec. 2015 Nissan NP300 Navara 1,576 1,576 0,000

0,000

58

Juni/Nov. 2014

Renault Mégane

1,544

1,544

1,000

0,000

59

Dec. 2014

Opel Corsa Envoy

1,421

1,421

0,000

0,000

59 2015 Opel Vivaro 1,421 1,421 0,000 0,000
60

Sept. 2014

Nissan e-NV200 Evalia

1,278

0,903

0,375

0,000

61 Febr. 2015 Audi TT

1,160

1,160 0,000

0,000

62

Juni 2014

MG3

1,155

1,155

0,000

0,000

63

Dec. 2014

Dacia Logan

1,053

1,053

0,000

0,000

Autobrems City støtter hoved-støtterne

Til og med 2013 blev kun forsæderne med tilhørende hovedstøtter vurderet, og maksisum point var 4.
Fra 3-4 var markeringen grøn, fra 1,5-2,9 orange og for point derunder fortalte en rød farve om et utilstrækkeligt resultat.

Fra og med 2014 kan forsæderne maks. give 2 point og bagsædes hovedstøtter yderligere 1 point.
Biler, som scorer 1,5 ud af de 2 mulige point for forsæderne, kan opnå yderligere op til 3 point, hvis bilen har AEB City (byzone-autobrems) som standard. 
AEB City kan hjælpe til med helt at undgå at køre op i en forankørende/holdende og dermed nedsætte risikoen for piskesmæld. Derfor placeres point fra City-testen i den såkaldte Voksenboks, der, udover piskesmældtesten,  rummer point for frontaltest, sidetest og pæletest.
AEB Inter-Urban er beregnet til at fungere ved højere hastigheder (landevej), og point herfra placeres i Sikkerhedsboksen

Læs mere om den gamle piskesmældtest på næste side og se betegnelserne for aktiv, passiv m.m. forklaret og illustreret

www. sikkerbil.dk © 2015 • Mail:info@sikkerbil.dk