}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk              

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

Spørgsmål:

Hvor sikker er Suzuki Alto?

 
 -  jeg har set delte meninger om Suzuki Altos sikkerhed. Hvad er sandheden? Er den så dårlig som beskrevet af Euro NCAP?  spørger Jørgen Jensen..

 


Suzuki Alto blev testet i en højrestyret version uden ESC og uden hovedbeskyttende sideairbags.Suzuki vil øjensynlig hellere kunne sælge en billig version i nye EU-lande, hvor der ikke er samme fokus på sikkerheden som i de gamle EU-lande.
Foto: Euro NCAP

Svar:Suzuki Alto er et af de tilfælde, hvor Euro NCAPs vurdering rammer skævt i et land som Danmark, hvor bilerne som regel har et højere sikkerheds-niveau end de basale krav, som Euro NCAP stiller.

Således er Alto ikke pæletestet, fordi den ikke har hovedbeskyttende sideairbags (f.eks. gardinairbags). Hvilket den har i Danmark. Den har heller ikke ESC som standard ab fabrik, hvilket den også har i Danmark.
I Euro NCAP-testen fik den dog et enkelt point for ESC fordi den trods alt på testtidspunktet havde ESC i 55% af modellerne i Europa. En pointgivning, som var en enlig svale. Der gives nu kun 3 eller ingen ESC-point.
Alto opnåede kun 3 stjerner, og uanset hvordan man vender og drejer tallene efter danske forhold, er denne vurdering gældende. Man kan ikke gætte sig til, hvad pæletesten ville blive med dansk udstyr, men det skulle være meget uheldigt, hvis denne test skulle blokere for en fjerde stjerne. Frontaltestens 55% og barnetestens 46 point ville derimod stadig blokere for en fjerde stjerne. Så dommen er og bliver: 3 stjerner.
I det gamle Euro NCAP-system, gældende før 2009, ville Alto lige præcis have slæbt sig op på 4 stjerner. Dengang adderede man alene frontaltest og sidetest-resultaterne. Det ville blive 24,548 point. Kravet til 4 stjerner var 25 point, afrundet!


Leif Nielsen
 

 

www. sikkerbil.dk © 2010 • Mail: info@sikkerbil.dk