}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk              

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

Spørgsmål:

Hvad betyder "gentestet" og "rekalkuleret"?


 - nogle steder skriver i, at en bil er rekalkuleret eller gentestet. Hvad er forskellen? spørger Kisser

 

Svar: "Gentestet" har vi netop brugt i forbindelse med Kia Venga. Det betyder her, at fabrikken ikke var tilfreds med en test foretaget tidligere på året. Den forbedrede bilen og betalte for en ny test. Var resultatet blevet dårligere, havde bordet fanget.
Gentestningen kan også ske, hvis der under første test af en ny bilmodel, der endnu ikke er udbudt til salg,  viser sig fejl, der vil føre til et dårligt resultat. Fabrikken kan så bede om en ny test efter at fejlene påstås rettet. Gentesten må ikke trække offent-liggørelsen i langdrag og igen: Bordet fanger. Foretagne ændringer skal være udført på bilerne fra dag eet de udbydes til salg.


"Rekalkuleret", betyder, at en tidligere testet bil kan genvurderes efter de nyeste krav. Det kan ske på biler, der er testet tilbage i 2007. Ofte er det en ren matematisk vurdering, der sker, men der kan også være tale om, at en bil har fået ekstra sikkerhedsudstyr eller fået udeladt f. eks. en knæairbag.

Rekalkulationen har den betydning for bilfabrikken, at der derefter må reklameres med f. eks. fem stjerner og det aktuelle årstal. 
Fra og med 2009 blev sidetest og pæletest adskilt. Hvor man i pæletesten kun så på påvirkningen af førerens hoved, bliver der nu set på målingerne fra hoved side siddeflade.
Det giver ingen problemer med beregningerne, idet måledata fra hoved og nedefter har været registreret gennem flere år, men blot ikke anvendt.
De kan derfor nu blot tages i brug ved rekalkulationen.

I virkeligheden bruges gentestet (re-test) og rekalkuleret (recalculatet) lidt i flæng. Det er da også svært at afgøre, om den ene eller anden betegnelse er den mest rigtige, da en gentaget test kan være en blanding af begge begreber.


 

 

 

 

Leif Nielsen

 

www. sikkerbil.dk © 2010 • Mail: info@sikkerbil.dk