}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk                           redigeret 22-08-2013

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                          Tilbage til forsiden

Lille, let og farligere! 

- små biler er farligere end store - når man ser på mødet mellem Mercedes-Benz mindste og største biler er man næppe i tvivl

Hvornår er biler sammenlignelige?

Reglerne for sammenlignelige biler
Euro NCAPs frontaltest simulerer, at en bil kører imod et andet køretøj af samme vægt og opbygning (struktur). I det virkelige liv giver en højere vægt en fordel overfor et lettere køretøj. Generelt betragtet vil en højere bil klarer sig bedre end dem med antikollisionsstrukturen placeret lavere. Derfor er resultaterne fra crashtesten kun direkte sammenlignelige mellem biler af samme vægt og med bredt betragtet, samme opbygning. Euro NCAP grupperer bilerne i følgende strukturelle kategorier: Personbiler, MPV, off-roader, roadster og pickups. Indenfor hver af disse kategorier skønnes biler, der indbyrdes højst afviger plus / minus 150 kg fra hinanden, at være sammenlignelige.

 


Foto: Mercedes-Benz

 

 

 

 


 

 

Små biler er i princippet farligere end store biler - logisk at forstå, når man ser på billedet af den lille Smart foran næsen på den største Mercedes.
Spørgsmålet er blevet meget aktuelt, idet det danske afgiftssystem præmierer små, lette, økonomiske biler. Biler, som Euro NCAPs tidligere bestyrelsesformand og en af verdens førende sikkerhedseksperter, svenskeren Claes Tingvall omkring 1990 i en TV-udsendelse proklamerede burde forbydes.

En lettere modpart bliver kastet baglæns hvilket reelt svarer til en langt højere kollisionshastighed end speedometeret viser.  Det omvendte gælder for den store bil.

Efter at Euro NCAP siden 1996/97 har haft omkring 500 biler gennem vridemaskinen, har Tingvalls holdning ændret sig.

Det har vist sig, at det godt kan lade sig gøre at lave top-sikre småbiler, der kan gøre mere skade på en større, men ældre bil end den større bil kan gøre på den mindre modpart. Samtidig er definitionen af en lille bil også ændret. Små biler i dag er ofte slet ikke så små endda. De er vokset op i det segment, der tidligere hed "små familiebiler". Samtidig er der dog tilgang til en ny bilgruppe, man kan kalde "mikrobiler".
Her kan man også finde femstjernede biler. Sagen er nemlig, at den lille, lette bil ikke rammer testbarrieren med så stor kraft, som en stor tung bil. En lille bil har derfor lette ved at opnå en god karakter end en stor.

For at en stor bil skal klare sig godt i frontaltesten, er det nødvendigt for bilfabrikanterne  at gøre dem stærke i karrosseriet, og dermed bliver de farligere for de små, lette biler. Euro NCAP arbejder nu på, at skabe testprocedurer, der tager højde for denne problematik.

Spørgsmålet om bilstørrelse og sikkerhed opstår oftest hos bilkøbere, hvis økonomi tvinger dem til at se på brugtbilmarkedets udvalg at små og store biler, nyere og ældre. Eller hos dem, som vil gavne miljøet ved at køre småt og dermed som regel også langt på literen. En tese, som dog ikke altid holder, idet en række moderne, større biler sagtens kan matche de små med hensyn til, hvor langt de kører på literen - ofte på diesel.

Et godt råd: Hold dig fra en lille, ældre bil. Den er næsten med sikkerhed usikker. Og lad også være med at falde for en billig, stor bil med mange år på bagen. En 20 år gammel Ford Sierra kommer sørgelig til kort overfor en splinter ny Ford Fiesta.

Gå på nettet og se efter crashtestresultater. På
www.euroncap.com findes alle de testede biler, men varianterne, heriblandt søstermodeller, mangler. Euro NCAP har indtil 2011 i princippet kun vist de modeller og deres varianter, som aktuelt er testet. Her på Sikkerbil.dk har vi taget identiske modelvarianter med i oversigten over de ældre biler.

Tests fra 2008 og tidligere kan vise en stjerne med en rød streg over  - det betyder, at testen har afsløret mulighed for livsfare i tilfælde af en kollision. De biler skal man bestemt holde sig fra, Check også Trafikstyrelsens liste på
www.hvorlangtpaaliteren.dk.  Den er tilpasset 
danske bilmodeller, således, at en bil, der er blevet dømt farlig af Euro NCAP måske i Danmark har det udstyr, der manglede i testbilen, f. eks. ESC.

Trafikstyrelsen overfører ligeledes karakterer, "sikkerhedsstjerner" på basis af Euro NCAP, fra en testet bilmodel til  søstermodeller, der har samme konstruktiuon. Det kan være biler fra samme fabrikant, f. eks. VW/Seat/Skoda. Her har man på Euroncap.com ikke kunnet finde f. eks. Peugeot 107 og Toyota Aygo i registeret selv om de er identiske med den testede Citroën C1.

Den lille usikre Daewoo Matiz fik omvendt blot et nyt navneskilt, som der stod Chevrolet på. Den blev den ikke mere sikker af før nu, hvor det nye ejerskab for alvor er slået positivt igennem og i tredje kvartal af 2011 førte til en topplacering af Chevrolet Aveo.

Her på Sikkerbil.dk finder du en oversigter over samtlige Euro NCAP-testede biler 1996-2008, visse af dem tilføjet varianter. Se dem
HER
.
                                                                                                                           Leif Nielsen

At små biler kan konstrueres, så de kan tåle at møde en større og tungere modpart, viser ADAC HER, hvor den nye Fiat 500 mødes med den store Audi Q7. Audien er konstrueret til at opfange mindre modparter. (klik på stjernen for at se videoen)

Kør hjem til forsiden

 

www. sikkerbil.dk © 2013 • Maill: info@sikkerbil.dk