}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk              

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

Spørgsmål:

Hvad sker der med Euro NCAP efter 2012? 
(se også hvad der sker specielt i 2013 HER)

 
 -spørger  Niels-Henrik

 

Svar: Du oplyser i din mail, at din nysgerrighed skyldes, at vi oplyser Euro NCAPs planer frem til 2012. Og at f. eks. en bil som den netop testede Suzuki Swift allerede nu skulle kunne opfylde disse krav.
Det er sandt, at de offentliggjorte planer, dem som bilfabrikanterne f. eks. kan indrette sig efter, kun er fastlagt til og med 2012, og går vi ud fra, at de fortsætter som planlagt, vil Suzuki Swift og enkelte andre biler kunne undlade forbedringer frem til 2013. I 2012 påbegynder man nogle opdateringer af f. eks. frontal- og sidekollissionerne og vurderingsprotokollen bliver der også kigget på i relation til de siden 2009 indhøstede erfaringer.
Der skal også kigges på sikkerheden i bagsædet for såvel voksne som børn, og den såkaldte protokol for de svage medtrafikanter, skal opdateres.
Den aktive sikkerhed får høj prioritet. Allerede nu har Euro NCAP taget hul på en metode til at vurdere ESC-funktionen på, altså ikke blot registrere om den er der eller ej. Første bil, der noteres som godkendt efter de nye retningslinier, der bl.a. omfatter test på bane, er BMW X1, der blev testet i januar 2011.  
se testen her

Efter 2012 skal der også ses yderligere på bilens evne til at at gøre mindst mulig skade på passagerer og medtrafikanter.

Til 2015 er planlagt en ny testrække, der skal se på bilernes kompabilitet. Altså deres evne til at leve sammen uden at den lille bil bliver unødig skadet af den store. En hjertesag for den tyske crashtestekspert og Euro NCAP-medlem, ADAC, flere år før Euro NCAP blev dannet.
Så selv om rigtig mange biler i dag gør sig fortjent til fem stjerner, vil Euro NCAP også i årene fremover skubbe til udviklingen til gavn for trafiksikkerheden sikkerheden for dem, som opholder sig i bilerne.
Bilfabrikanterne får ikke lov til at slappe af.

 

redigeret 25-07-2012:


Der er netop, jui 2012, offentliggjort et bud på de kommende 2013-2015 regler.
Her er lidt til en start:

I år  ændres der ikke i de eksisterende testprocedurer , men der satses på at indføre bedre metoder til vurdering af sikkerheden for bilens fører og passagerer.
Bedre sikkerhed for de bløde medtrafikanter.
Belønning til ulykkeshindrende systemer.

I 2013 vil Fodgængertesten udvikles yderligere.
En enkelt Selehusker skal fremover ikke kunne få point, der skal to eller tre til.
Den hidtidige protokol for Fartbegrænser udvides til at gælde det intelligente Fartassistance udstyr. Barnetesten opdateres og fremover skal der i forbindelse med hver bil foretages en monteringstest af ca. 10 udvalgte autostole. Det skal være de bedste fra de forskellige grupper i bilklubbernes årlige test af autostole.

2014 vil Piskesmældtesten skulle opgraderes med en statisk vurdering af hovedstøtterne ved bagsædet.. En ny byzone-protokol for AEB (automatisk bremsning) indføres.
Vægtningsfaktoren for beregningen af samlet score tænkes ændret, så voksentesten fremover kun vægter med 40% mod før 50%. De 10% bruges til at hæve vægtfaktoren for AKTIV SIKKERHED fra 10 til 20%. Fodgængertesten og barnetesten vægtes fortsat med hver 20%.
En dobbelt undvigemanøvre og andre kritiske manøvrer skal formentlig  supplere vurderingen af bilens ESC-system.

2015,
2016 og 2017: Der er angivet planer, men de er endnu usikre.

Kilde: "Euro NCAP Rating Review, juni 2012"

Der er øjensynlig ikke planer om at indføre flere stjerner eller justere på de eksisterende testhastigheder (64 km/t frontalt, 50 km/t fra siden, 29 km/t mod pæl). De ovenfor anførte oplysninger skal betragtes som foreløbige.


Leif Nielsen

 

 

 

 

www. sikkerbil.dk© 2010 • Mail: info@sikkerbil.dk