Vælg en sikker bil   

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk -  til forsiden, klik på FLAGET.  opdateret 8. sept. 2012

Det er blevet nemt at finde en ny, sikker bil - Det er sværere at finde en sikker brugt bil

Euro NCAPs indsats siden 1996 har fået bilfabrikanterne til at rette ind efter kritikpunkterne, således at næsten alle nye biler i dag opnår de maksimale fem stjerner. Uden ESC (ESP) kan en bil ikke opnå fem stjerner.

Gardinairbag,
eller i det mindste en billigere type hovedbeskyttende sideairbag, er et must for sikkerhedens skyld, men ikke et krav fra Euro NCAPs side.

Rækker pengene kun til en brugt bil, skal man være klar over, at for hvert år man går bagud, falder det generelle sikkerhedsniveau.
Men hvor det tidligere var god tone at fraråde køb af over fem år gamle biler, har udviklingen medført, at man godt kan finde sikre biler, der måske er 8-9 år gamle.
Man skal blot sikre sig, at de har ESC og gardinairbag - i hvert fald en form for hovedbeskyttende sideairbag. Har de det, tyder det på, at fabrikant og importør formentlig også har fokuseret på sikkerheden på andre punkter.
Man bør stille nogle krav til den nye, brugte bil: Den, eller en tilsvarende søstermnodel, bør have mindst fire Euro NCAP stjerner, - eller som de hedder på de lovpligtede deklarationer på bilerne i bilforhandlerens udstilling:
"Sikkerhedsstjerner" på basis af Euro NCAP
læs om dem HER

Vælg om muligt en bil, der har ESC (også kaldt ESP) antiskridsystem. Det kan være afgørende for, om en farlig situation bliver til en ulykke.

Vælg om muligt en bil, der har gardinairbags, der især sikrer ved påkørsel fra siden. Næstbedst er en billigere type hovedbeskyttende airbag - det er ikke engang sikkert, at forhandleren kender forskel med mindre begge muligheder findes med den ægte gardinairbag mod merpris.

Det vil være sjældent at falde over selv en ældre bil uden frontairbag, det skulle da være en varebil, for den type bil er ikke underkastet de samme sikkerhedskrav som personbiler. Airbag er for så vidt ikke et krav, men er bilen typegodkendt med airbag skal den have det.
Vi kender kun et enkelt eller to eksempler på biler godkendt uden førerairbag. Nemlig den gamle Lada Niva og den samtidige almindelige personbil fra Lada. Det er de franske myndigheder, der stod bag godkendelsen og når bilen er godkendt i eet land i EU er den godkendt i alle lande.

 


En sikker bil skal have gardinairbag

Øverst ses en ægte gardinairbag i aktion, nedert en bil uden hovedbeskyttende sideairbag

Gardinairbager et af de nyere krav, man må stille, hvis man  ønsker en bil med maksimal sikkerhed. Som regel er biler med gardinairbag eller blot en såkaldt "hoved-beskyttende airbag".  I annoncer kendt ved betegnelsen
"6 airbags". Nemlig to foran, to i siden og så to eller flere gardinairbags, som er placeret i siderne, oppe under bilens loft, parat til at skydes ned som en beskyttende luftpude luftpude mellem hoved og sideruder og dørstolper. I nogle tilfælde i bilens fulde længde.
Euro NCAP skriver kun sjældent, om der er tale om en ægte gardinairbag eller blot en sideairbag med hovedbeskyttelse, indbygget i forsæderne. Denne fungerer som en sideairbag, der farer nedefra og op og beskytter hovedet. For så vidt effektiv, når personen i sædet sidder opret. Altså ved en normal sidekollision, men knap så effektiv, hvis kollisionen er mere kompliceret. Som f.eks. en frontalkollision efterfulgt af en påkørsel fra siden. Nogle biler leveres med hovedbeskyttense airbag som standard, mens den rigtige gardinairbag koster ekstra: Men den er pengene værd, hvis man ellers sætter pris på sit hoved
                                               
lni


Kør til forsiden af Sikkerbil.dk og vælg flere muligheder for af finde de sikreste biler. Klik på bilen:


Bilens farve kan også have betydning for sikkerheden.
Hvid, gul og rød er sikrest.
læs mere HER

Vigtige datoer for Euro NCAP testen:

Marts 2000:
Fra 4 til 5 stjerner.
Pæletest indføres

November 2001: Point for Euro NCAP-godkendt selehusker

1.januar 2003: Pointbalance indføres (der kræves f. eks nu 13 point i såvel frontaltest som sidetest for at fem stjerner kan opnås)

November 2008:
 
Første piskesmældtest

Februar 2009:Fremover beregnes et totalresultat for fører og forsæde-passager  inklusive børnesikkerhed, fodgængersikkerhed, piskesmældstest og for første gang: Aktiv sikkerhed, hvor der kræves ESC som standard på 85% af bilerne i en modelserie og som mulighed på de resterende 15% for at en bil kan opnå fem stjerner.

Januar 2010:  Der kræves højere karakterer i voksen- og barnetesten samt i fodgængertesten samt i totalscoren. ESC raten skal nu være 90% / 10%

November 2010: Sammenligning af søstermodeller mv.

ESC-lovkrav allerede i 2011
ESC blev  EU-lovkrav for nye der sendtes på markedet fra 1. november 2011. For biler, der allerede er  typegodkendt,  træder kravene i kraft mellem 2012 og 2016.
FDM vurderer, at 60% af de i alt 4.400  solgte Toyota Aygo i 2010 blev leveret uden antiskrid-systemet ESC.
Men det tænker køberne måske ikke altid over, idet systemet hos Toyota hedder VSC. Det manglende antiskridsystem betyder da også, at en bil som Aygo i modeller uden ESC ikke kan opnå fem stjerner. Køb ikke en Aygo uden ESC.

  www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk •