Sikkerbil.dk - går bag stjernerne   
     - det uafhængige websted omkring bilsikkerhed 
     - alt om Euro NCAP - på dansk!

Alle piske
smæld
 2009-2013


2014-2015


Testede biler
2009-2015 ALFABETISK

 
Scoreliste
for 2013


 
For 2014

 
Links til tests
2009-2015

 
Bedst-Værst
2009- 2012
 

 


 Tests
1996-2008 
Alfabetisk


Detaljeret



Ny Euro NCAP
2013-2017


Sådan testes
1996-2008   


Sådan testes
2009-i dag

 Mest læst i  2015:

Euro NCAP Advanced 
 


Følg med i hvad
der sker på bilmarkedet

2. del
(2015-test)
---------------
Til 1. del
(2016)

 

 

2. del


Bag stjernerne

 

Sikkerbil.dk skrives af FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert, motorredaktør Leif Nielsen. Med fra Euro NCAPs start i 1996, indtil april 2010 som FDMs repræsentant i FIA EU Technical Affairs Working Group. FIA er bilklubbernes paraplyorganisation.
Leif Nielsen startede i 2001 sitet
www.Euroncap.dk, der nu er omdøbt til www.Sikkerbil.dk. Euro NCAPs officielle hjemmeside finder du på www.euroncap.com

 

 

Testfase  4. november 2015:

Fire "bløde" nyheder
For nogle år siden gav Euro NCAP-testen som regel anledning til sensationelle avisoverskrifter med ord som "farlig" og "køb frarådes".
De tider synes heldigvis at være forbi. Den basale sikkerhed er næsten altid i top, nu er det mere teknisk udvikling med nye sikkerhedsfeatures, det drejer sig om.
En fin udvikling, som alene Euro NCAP kan tage æren for.
Euro NCAP har dog det dilemma, at testresultaterne ikke anvendes i lovgivningen, så i relation til bilfabrikanterne handler det om at skabe forståelse frem for at true med en knytnæve.
Og det har jo så vist sig at virke, selv om man må konstatere, at fabrikanterne kan snyde sig udenom hurdlerne - i hvert fald en tid, som nu med den automatiske, højhastigheds nødbremse, der, for at opnå fem stjerner, kan erstattes med en mere avanceret fartbegrænser, hvilket formentlig er billigere (se kommentaren til højre på siden)
 
November 2015 testfase Euro NCAP "Danske stjerner" 
Audi A4  5 stjerner
Honda Jazz 3-5 stjerner
Honda HR-V 4-5 stjerner
VW Caddy 3-4 stjerner

 

 Audi A4
 Klik for testrapport 

Den nye Audi A4 har, så vidt vi kan se, det nødvendige standardudstyr til at være sikret fem stjerner, ligesom  karaktererne i de enkelte grupper: Voksen / Barn /Fodgænger / Sikkerhedsudstyr, ligger over de nødvendige grænseværdier.
Kun rynker vi lidt på næsen af den orange markering i frontaltesten og pæletesten. Det burde Audi kunne gøre bedre, men Euro NCAP synes godt tilfreds.


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

 

 

 Honda Jazz 
Klik for testrapport 

Honda Jazz får tildelt fem stjerner af Euro NCAP, men om det også bliver tilfældet for danske modeller vil afhænge af Honda-importøren.
Testens resultat gælder altså kun for den specifikt testede udgave, og her skal Honda så vælge den samme avancerede fartbegrænser, som bilen blev testet med.
Jazz har automatisk nødbremse, men kun den billige, AEB City, der kun fungerer ved lave hastigheder. 25 km/t er grænsen for Jazz, hvis den skal kunne undgå at køre op bag i en bil, der pludselig er stoppet op i bilkøen.
Testens karakterer er gode og testgrafikken er nydelig, ingen farver under gul.

 


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

 

 

 Honda HR-V 
Klik for testrapport 
 

Honda HR-V viser generelt gode resultater og den testede udgave opnåede fem stjerner. Men kun ved at bytte en højhastigheds nødbremse til en avanceret fartbegrænser. Testoplysningerne angiver, at det slet ikke er muligt at få højhastigheds nødbremse, kun den billige udgave, der også ses i Honda Jazz. Beregnet til bykørsel, hvor den ikke engang kan klare et fuldt stop uden påkørsel fra 30 km/t.
AEB City blev slet ikke regnet med, idet hovedstøtterne ved forsædet sammen med forsædet kun opnåede en karakter, der er for lav til at få selskab af AEB City funktionen.


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

 

 

VW Caddy 
Klik for testrapport 
 
VW Caddy opnåede ikke fem stjerner, end ikke Euro NCAPs milde stjernedrys ramte den på trods af, at den havde både AEB Inter-urban højhastigheds nødbremse samt  avanceret fartbegrænser som pointgivende ekstraudstyr. Det var dels noget så usædvanligt som manglende selehusker ved bagsædet som en dårlig fodgængertest, der dykkede Caddy.
Lige som Audi A4 må også Caddy promenere en orange, og dermed negativ farve, på grafikken af førerens bryst

 


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

 

Testfase  7. oktober 2015:


 
Oktober testfase Euro NCAP "Danske stjerner" 
Hyundai Tucson 3-5 stjerner
Mazda MX-5 3-4 stjerner
Opel Karl 3-4 stjerner

Tæsk til Karl Smart
I en tid,
hvor de fleste biler bliver femstjernet i Euro NCAP-testen, er det sørgeligt at se en ny Koreabaseret Opel med en skandaløs dårlig pæletest. Opel beklager og vil rette den uforståelige fejl, men fakta er, at Opel Corsa i 2014, den lille Opel Adam i 2013 og i 2011, Opel Meriva havde samme problem med brystbeskyttelsen.

Den anden lille bil i testen, Mazda MX-5, klarede sig derimod godt. Når det kun blev til fire stjerner, skyldes det mangelen af en automatisk nødbremse - eller, som Hyundai Tucson, alternativt en avanceret fartbegrænser.
Det er i øvrigt skuffende, at den automatiske nødbremse, som ellers stormer frem, er blevet fravalgt af alle tre bilproducenter.
Det er biler, som skal køre mange år, så selvfølgelig bør de  have det nyeste sikkerhedsudstyr. I Danmark giver sikkerhedsfradraget for fem stjerner et godt tilskud til importøren.

Hyundai Tucson var den eneste, der opnåede fem stjerner. Men det er på Euro NCAPs noget valne præmisser, der ikke tager det så nøje, om alle bilerne nu også har det testede udstyr, der ligger til grund for testen.
I Danmark skal hver eneste nyregistreret bil opfylde præcis det udstyrsniveau, der ligger til grund for den fysiske testbil for at opnå fradrag i registreringsafgiften. Et fradrag, som bilkøberne ikke selv får, men som bilimportørerne kan bruge til et højere sikkerhedsudstyr.
Men om de gør det, får vi aldrig at vide med sikkerhed.
+++


 
 

Hyundai Tucson Klik for testrapport 
 
Hyundai sikrede et femstjernet resultat til Tucson, dels ved hjælp af pæne karakterer i voksentesten, i barnetesten og i fodgængertesten. Og så endelig også i vurderingen af bilens sikkerhedsudstyr, hvor mangelen af automatisk nødbremse blev erstattet af en avanceret, kamerabaseret fartbegrænserfunktion samt Vognbaneassistent.
Skal de fem stjerner også gælde i Danmark, med stjernefradrag i registreringsafgiften til følge, skal de to nævnte systemer være til stede i hver eneste nyregistreret bil.
Udstyret er nemlig ikke standard ab fabrik og kan derfor fravælges af den danske importør, så muligheden vil være tre, fire eller fem stjerner, alt efter hvad der måtte fravælges.
Testens resultat gælder altså kun for den specifikt testede udgave.

 


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

 

 


Mazda MX-5  klik for testrapport
 

Mazda MX-5 opnåede kun fire stjerner, men en mere avanceret fartbegrænser ála Hyundai Tucson kunne have sikret den femte stjerne - også uden karakterer fra en automatisk nødbremse (AEB Inter-urban). Fire stjerner i Danmark kræver , at bilen har det udstyr, der sad på testbilen. Da det ab fabrik er ekstraudstyr har den danske importør mulighed for at fravælge det. Den femte stjerne er jo alligevel uopnåelig for MX-5 som det ser ud i dag. Det er faktisk synd, for på trods af sin størrelse og på trods af, at det er en roadster med foldetag, klarede MX-5 sig rigtig godt.


 


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt. Testen er foretaget på en højrestyret bil.

 

 
Opel Karl
Klik for testrapport

 

Man kunne have forventet et bedre resultat for Opels lille nye tysk/koreanske Karl, men fakta blev, hvad der i dag er ret usædvanligt, at flere dårlige punkter alle står i vejen for et femstjernet resultat. Voksentesten var således kun til fire stjerner, det samme gælder barnetesten samt sikkerhedsudstyret.
Førerairbaggen beskyttede ikke som den skulle og Opel-traditionen tro var sidebeskyttelsen i pæletesten også under lavmålet. Ja, faktisk helt i bund.
Noget af sikkerhedsudstyret, der var monteret på testbilen, kan den danske importør fravælge, da fabrikken giver mulighed herfor og da den femte stjerne alligevel er uden for rækkevidde.
I så fald bliver Karl kun trestjernet, hvilket synes at ville gælde
 Karl Essentia og Karl Enjoy. Kun Karl Cosmo vil være til 4 stjerner, hvis man ser specifikationerne på Opels hjemmeside.
 


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

 

 

f9f1d0

 

                                                    Opdateret 30-10-2016  version 2


 
September 2015 testfase Euro NCAP stjerner "Danske stjerner" 
Audi Q7  5 stjerner
Ford Galaxy / Ford X-MAX 5 stjerner
Mazda CX-3 3-4 stjerner
Mitsubishi L200 pickup 3-4 stjerner
Renault Kadjar 3-5 stjerner
Toyota Avensis 5 stjerner
Volvo XC90 5 stjerner
VW Touran 3-5 stjerner

 

Audi Q7
Et femstjernet resultat er sikret Audi Q7, også i Danmark. Det bedste pointgivende sikkerhedsudstyr er standard.
Testens resultat gælder kun for den specifikt testede udgave.

 

Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten

Klik på billedet til venstre for at læse testrapporten

Den nye

 

Ford Galaxy 2.0 D "Titanium"       
Den testede udgave af Ford Galaxy havde udstyr, som den danske importør kan fravælge af prismæssige årsager.
Det er således op til importøren, om alle solgte udgaver skal tildeles de maksimale fem, danske sikkerhedsstjerner med ret til fradrag i registreringsafgiften. Derfor har Ford besluttet at lade en sikkerhedspakke, der før var ekstraudstyr, blive standard.

 


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten

Ford S-Max 2.0 D "Titanium"       
Ford S-Max har direkte overtaget testen fra Galaxy.
 Teknisk set er det altså samme bil.

 
Mazda CX-3 "Core"
Manglende nødbremse kostede den femte stjerne. Om  de enkelte modeller bliver tre eller firestjernede vil afhænge af importørens valg af udstyr. Fartbegrænser vil være det springende punkt.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten
 

Mitsubishi L200
L200 kan ikke komme højere end til 4 stjerner. I Danmark vil den måske skulle stå hos forhandleren som 3-stjernet, hvis importøren vælger at sælge udgaver uden fartbegrænser..


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten
 

Renault Kadjar
De fem stjerner gælder for den testede udgave, der under testen var forsynet med ekstraudstyr som AEB Inter-urban højhastighed-nødbremse samt fartbegrænser, men ikke Vognbaneassistent.
Præcis dette udstyr skal være på en dansk Kadjar, hvis den skal kunne kaldes femstjernet og modtage et fradrag.


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten
 

Toyota Avensis touring sports

Manglende fartbegrænser som standard ville kunne koste en femte stjerne.  Men her melder importøren, at valget er sket: såvel AEB Inter-urban som fartbegrænser er standard .


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten
 


Volvo XC90  D5 "Momentum"
100% i sikkerhedsudstyr, bedre kan det ikke blive. En gul markering i pæletesten ærgrer sikkert Volvo, selvom markeringen kun betyder en ubetydelig fejl. Ejere af udgaven med tre sæderækker kan vente kontakt fra forhandleren omkring indkaldelse til en ændring af konstruktionen af bilens gardinairbag.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten


VW Touran "Comfortline"

Touran kan fremvise en fin grafik med kun grønne og gule farver. Selv den kritiske pæletest fremstår dadelfri og det samme gør piskesmældtesten.
Når den nye model dukker op hos forhandlerne til november, vil vi se det endelige udstyrsniveau for samtlige varianter. Men VW-importøren oplyser allerede nu, at Touran får hele sikkerhedspakken - og lidt til. Vi får se, om det også gælder varebiludgaverne.

Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten

Testfase 24.juni  2015


Ny Skoda Superb
Fire eller fem stjerner, det er op til den danske importør.

Testens resultat gælder kun for den specifikt testede udgave.
 

Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten

Klik på billedet til venstre for at læse testrapporten

Den nye Skoda Superb klarer sig udmærket i de to frontaltests, sidetesten og pæletesten samt piskesmældtesten. Men i nogle lande er den automatiske højhastighedsbremse, AEB Inter-urban, som bilen er testet med, kun muligt ekstraudstyr. Det samme gælder manuel justerbar fartbegrænser.
Vognbaneassistent og byzone-nødbremse (AEB City) er ligeledes muligt ekstraudstyr, men var ikke monteret på testbilen og kan derfor ikke tælle med.
Fire eller fem stjerner er derfor op til den danske importør og i sidste ende til køberne.

 

Hyundai i20     

Hyundai i20 klarer for så vidt crashtesten rigtig pænt, men bilen lever ikke op til dagens krav til den femte stjerne. Det gælder såvel mangel på automatisk nødbremse (AEB) ligesom børnesikkerheden mangler et par point.
Testens resultat gælder kun for den specifikt testede udgave. To danske udstyrsversioner er kun 3-stjernet


Her: Frontaltest 64 km/t, 40% forskudt

Klik på billedet tv. for at læse testrapporten

 www. sikkerbil.dk © 2016 •  Mail: info@sikkerbil.dk