Sikkerbil.dk
-går bag stjernerne
 |
- det uafhængige websted omkring bilsikkerhed
- alt om Euro NCAP - på dansk!
Indholdet
opdateres ikke, men siderne kan beses ved at klikke på stjernerne.
|
|
(Foto: Euro NCAP) opdateret
14-10-2021

Den røde Fiat Seicento
(600) blev introduceret i sidste del af 1997, men blev først
testet af Euro NCAP i år 2000. Med et skandaløst resultat til
følge. Fem år senere havde Fiat lært lektien og den nye Fiat
Cinquecento opnåede topkarakter i samme test og med samme
hastighed (64 km/h. |
(Foto: Sikkerbil.dk
Sikkerbil.dk skrives af FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert,
motorredaktør Leif Willy Nielsen. Med fra Euro NCAPs start i 1996, indtil april
2010 som FDMs repræsentant i FIA EU Technical Affairs Working Group. FIA er
bilklubbernes paraplyorganisation. Leif Nielsen startede i 2001 sitet
www.Euroncap.dk, der nu
er omdøbt til www.Sikkerbil.dk. Euro NCAPs officielle,
engelsksprogede,
hjemmeside finder du på www.euroncap.com. Der er også mulighed for at tilgå den på andre sprog, men ikke dansk. |
|
(foto: Euro NCAP)
Dansker ny præsident for Euro NCAP
Euro NCAP's medlemmer har valgt
danskeren Niels Ebbe Jacobsen som præsident og formand for bestyrelsen, som han
tiltrådte i 2019 som repræsentant for ICRT, (International Consumer Research &
Testing). En international organisation, der gennem 30 medlemslande, i Danmark
gennem TÆNK og Forbrugerrådet repræsenterer Euro NCAP på linie med FDM,
herhjemme dog mest i relation til testning af autostole.
Før Niels Ebbe Jacobsen kom til ICRT var han direktør
i "Consumer Reports",en
førende biltestorganisation i USA og samtidig leder af test- og
forskningsafdelingen ved det danske Forbrugerråd.
Euro
NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen, siger om den nye præsident: ”I det næste årti vil mobiliteten ændre sig dramatisk med avancerede aktive
sikkerhedssystemer, automatiseret kørsel, mere bæredygtige fremdrivningssystemer
og yderligere skift på markedet fra bilejerskab til mobilitet som en tjeneste.
Jeg ser meget frem til at arbejde sammen med Niels for at tilpasse disse
ændringer til gavn for europæiske borgere. ”
foto: Euro NCAP
|
|
Euro NCAP har for et par år
siden haft sit 20 års jubilæum. Tyve år, der
har betydet et stort spring fremad for trafiksikkerheden. Euro
NCAP skønner, med baggrund i en rapport, at 78.000 liv er blevet
sparet gennem årene. Den slags beregninger kan man dog tillade sig
at være skeptisk over. Det er nemmere at tælle de dræbte i
trafikken end at tælle de overlevende.
Men sikkert er det, at manges liv er sparet gennem årene,
og lige så vigtigt, utallige har fået lov at beholde deres
førlighed på grund af bedre biler med bedre sikkerhedsudstyr. Disse fremskridt har kunnet følges test for test siden den første
blev offentliggjort i februar 1997 efter et par års forarbejde.
Euro NCAP var dog ikke først på banen. Størst betydning i
Europa har den tyske bilistorganisation ADAC haft og ligeledes de
svenske trafikmyndigheder og forsikringsselskabet Folksams helt
anderledes måde at opgøre bilernes sikkerhed på. Nemlig ved at
registrere skaderne bilmærke for bilmærke, årgang for årgang. En
form for statistik, som kun ser bagud, hvor Euro NCAPs princip er
samme størrelse/vægt mod en tilsvarende bil. Stjernetallet for
små, lette og store, tunge biler må således ikke sammenlignes. Prøv at få bilkøberne og bilbranchen til at forstå det!
ADAC og det svenske Vägwerket har dog i alle årene være
hjørnestolper i Euro NCAP, som egentlig opstod i England.
Grundlæggerne var bilklubben AA (England), FIA og forbrugergruppen
ICRT, RAC (Royal Automobile Club, og UK Department for Transport. Året efter kom Holland med samt AIT (Klubsamarbejde) og ADAC,
Tyskland. Andre selvstændige medlemmer kom til, nemlig Frankrig,
Catalonien (Spanien), Luxembourg, Italiensk
bilklub, det engelske forsikringsselskab Thatcham, mens FIA og testorganisationen
ICRT tager sig af
bilklubber og forbrugerorganisationer, som f. eks. i Danmark, FDM
og TÆNK.
Summa summarum: I dag er det stort set slut med usikre biler i EU.
Bilerne bliver dog stadig bedre, hvilket ikke mindst skyldes ny
elektronik, som fra ABS-bremser har udviklet sig til ESC (tidl.
ESP), Autobrems, der nu også kan registrere bløde trafikanter og fartbegrænsere. Fremtiden bliver spændende. I Danmark repræsenterer kun FDM aktivt Euro NCAP gennem sit
medlemsskab af FIA. TÆNK kunne også gøre det, men har nøjedes med
at specialisere sig omkring børnenes autostole. Her deler FDM og
TÆNK det samme baggrundsmateriale.2018 blev interessant, fordi mange allerede testede biler nu
skullel gentestes, nemlig, hvis deres hidtidige euroncap-test var over 6 år
gammel.
Det førte i december-testen 2017 til mandefald bland
hidtidige 5-stjernede biler.
Og bemærk, at selv om en bil opnår fem stjerner i euroncap-testen,
gælder karakteren kun danske biler med det exact samme
sikkerhedsudstyr, som den testede udgave. Den danske bilimportør
skal "selvangive" hver enkelt solgt bil i forbindelse med
førstegangregistreringen og opnås kun et resultat på under fem
stjerner bortfalder det nedslag i registreringsafgiften, der
tildeles 5-stjernede biler. Et beløb, der netop er blevet forhøjet
samtidig med at de hidtidige fradrag for f. eks. ABS-bremser og ESP
er bortfaldet.
|
Det vil virkelig kunne påvirke prisen, hvis ikke den danske
importør opgraderer bilens udstyr eller påtager sig en merudgift. Nyt fra Færdselsstyrelsen
pr. 1. december 2018: Færdselsstyrelsen har netop reviderede i 2018 deres regler for Euro NCAP i
forbindelse med dansk registrerede biler. Det er de danske
importører, som skal fremlægge resultaterne fra Euro NCAP
testen af deres enkelte modeller sat i relation til danske
bestemmelser. En bil, der optræder med f.eks. fem stjerner på den
officielle Euro NCAP hjemmeside (www.euroncap.com)
er ikke uden videre også femstjernet i Danmark med den følgende ret
til nedslag af registreringsafgiften med nu 8.000 kr. af den
registreringspligtige værdi. Slutfradraget afhænger af den enkelte bils værdi. Færdselsstyrelsen har sendt et nyt dokument ud, hvor principperne
detaljeret forklares til gavn for bilimportørerne, men bilkøberne
kan også have interesse i nyhederne på området, ligesom der også
redegøres for reglerne bagud. Klik på linket
HER
Leif Nielsen |
|
|